dTest: Nespoléhejte na to, že prodejci umí barvy

Zadavatel: Časopis dTest | 14.3.2015 | Obchod, e-commerce

Praha (Pressweb) - Tvrdí vám prodejce, že špatně vidíte, a reklamaci kvůli jinému barevnému provedení zboží vám odmítá uznat? Nejste jediní. Výmluvy obchodníků na ilustrační fotografie u zboží v e-shopech jsou na denním pořádku. Nenechte se odbýt, obchodník má povinnost jasně informovat o vlastnostech prodávaného zboží.

Nákupy na internetu skýtají mnoho výhod, ale jistota ohledně barevného provedení objednaného zboží mezi ně nepatří. Lidé nakupují očima a barvy hrají při výběru zboží významnou roli, ať už ladí šatník nebo vybavují domácnost. „Internetoví prodejci poutají pozornost zákazníků pestrobarevnými fotografiemi výrobků z různých stran. Jde o způsob vystavení zboží na internetu, oproti kamenné prodejně si jej však nemůžete vzít do ruky a lépe prohlédnout. Problém je, že prodejci v obchodních podmínkách často význam fotografií popírají a označují je za ilustrační,“ popisuje častou praxi Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Přitom pro představu o zboží je zásadní jeho vzhled, nejen slovní popis.

Pokud obrázek připojený k mp3 přehrávači zachycuje přístroj v růžové barvě, ale v jeho popisu se dočtete o červené variantě, čemu věřit? Textu nebo obrázku? A co má v případě neshod s prodejcem přednost? Podle obchodních podmínek některých e-shopů je fotografie připojená k výrobku jen ilustrační. Jinými slovy to znamená, že vyobrazené zboží nemusí odpovídat skutečnosti a že se nemůžete spoléhat na to, že výrobek bude přesně podle obrázku.

Internetový nákup si může každý spotřebitel do 14 dnů od převzetí zboží rozmyslet a využít právo odstoupit od smlouvy. A to nejen tehdy, pokud zboží nekoresponduje s popisem či obrázkem. Z tohoto práva však existují výjimky a pak nezbývá, než reklamovat.

Obchodník se bude jistě odvolávat na obchodní podmínky. Může také namítat, že vnímání barev je značně subjektivní. Co je pro jednoho růžové, může být pro druhého i červené. A mnohdy je barva určena přímo výrobcem. „Nemění to však nic na povinnosti obchodníka jasně a srozumitelně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží. Ustanovení obchodních podmínek relativizující tuto povinnost patří mezi zakázaná ujednání, proto mu nepřikládejte žádnou váhu. Popis výrobku, ať už slovní nebo ve formě obrázku, je pro obchodníka závazný a tvoří nedílnou součást smlouvy,“ upozorňuje Lukáš Zelený. A dodává: „Jestliže se liší zboží, jak jej vidíte a jak je popsané, máte právo se dožadovat pro vás příznivější varianty.“

Stojíte-li však o určitou barvu a chcete-li předejít tahanicím s prodejcem, ověřte si před nákupem, který údaj je blíže pravdě.

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

Témata: ochrana spotřebitele, časopis dTest | Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922