dTest: Essox vyžaduje placení úvěru na masážní polštářek i po odstoupení od smlouvy

Zadavatel: Časopis dTest | 17.1.2015 | Obchod, e-commerce

Spotřebitelům, kteří se v chodbách obchodních center nechají zlákat k nákupu masážního polštářku financovaného úvěrem od společnosti Essox a následně využijí práva odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů, tímto krokem starosti nekončí. Essox s.r.o. v obchodních podmínkách vylučuje zánik úvěru a po spotřebitelích vyžaduje splátky. Takové ujednání však nelze pokládat za platné.

Na poradenskou linku dTestu se v posledních týdnech obrátilo několik spotřebitelů s dotazy k povinnosti hradit úvěr, přestože od kupní smlouvy odstoupili do 14 dnů. Příběhy volajících se shodují do nejmenších detailů. Začalo to oslovením jedním z pracovníků společnosti Wellmax Trade s.r.o. v prostorách obchodního centra, kdy s nabídkou masážního polštářku bylo spojeno i losování slevy. Spotřebitelé omráčeni 50% úsporou podepisují vedle kupní smlouvy i smlouvu úvěrovou a polštářek si odnášejí domů. Záhy si však uvědomí, že se bez nového zboží obejdou. A tak písemně oznamují prodejci, že odstupují od kupní smlouvy. O odstoupení dávají vědět i poskytovateli úvěru, společnosti Essox s.r.o.

Praha (Pressweb) - Dříve bylo automatické zrušení úvěru navázaného na kupní smlouvu vyhrazeno pouze pro takzvaný spotřebitelský úvěr ve výši od 5 000 Kč. Od ledna 2014 se s odstoupením od kupní smlouvy sjednané na dálku nebo mimo obchodní prostory zruší i úvěr nižší, kupříkladu ve výši 4 990 Kč, což je kupní cena masážního polštářku po slevě.   

„Společnost Essox ve svých obchodních podmínkách zánik úvěru vylučuje. Zákon říká, že účinky odstoupení od kupní smlouvy se vztahují i na úvěr. Odlišná úprava je sice možná, ovšem pouze jako výsledek dohody mezi poskytovatelem úvěru a spotřebitelem. Pokud spotřebitel nemá reálnou možnost ovlivnit obsah smlouvy o poskytnutí úvěru a vylučující ustanovení není dostatečně srozumitelné a vysvětlené, nemůžeme na něj pohlížet jako na platné,“ říká vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Spotřebitelé mají právo odstoupit od smlouvy na koupi zboží uzavřené mimo obvyklé obchodní prostory například u sebe doma, na ulici nebo v restauraci. Stánek v obchodním centru sice lze považovat za prostor obvyklý k podnikání, ovšem rozhodující je způsob oslovení zákazníka, které probíhá v chodbě obchodního centra. V takových případech občanský zákoník garantuje právo odstoupit od kupní smlouvy uzavřené následně ve stánku.

„Je zcela logické, že spotřebitel nemá být vázán smlouvou o úvěru, jestliže odstoupil od kupní smlouvy a není tedy naplněn účel financování. Tím, že český zákonodárce umožnil smluvní vyloučení zániku úvěru při odstoupení, nesprávně implementoval úpravu doplňkových smluv z evropské směrnice o právech spotřebitelů, podle které by doplňková smlouva měla vždy sdílet osud smlouvy hlavní, typicky koupě a na ni navázaný úvěr,“ dodává Lukáš Zelený s tím, že výjimka z pravidla zániku úvěru při odstoupení je v rozporu s evropským standardem ochrany spotřebitele a vede ke zhoršení postavení českých spotřebitelů, protože ponechává čistě na vůli poskytovatele úvěru, zda bude spotřebitel úvěrem vázán i přes zrušení kupní smlouvy nebo nikoli.

 

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

Markéta Barošová Lajdová, lajdova@dtest.cz, tel.: +420 777 132 159

Témata: ochrana spotřebitele | Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922