Praha (Pressweb) - Dostali jste k nákupu dárek a posléze odstupujete od koupě z důvodu vad? Odstoupení vás může vyjít pěkně draho, pakliže už dárek nemáte. Obchodníci totiž vyžadují vracení dárků, a není-li to možné, srazí si z kupní ceny částku, za kterou darovanou věc běžně prodávají. Na to však nemají právo.
Podnikatelé se v rámci konkurenčního boje předhánějí ve slevových akcích a nápaditosti dárků a různých bonusů, jimiž odměňují své zákazníky. Slibované výhody a dárky nemalou měrou ovlivňují rozhodování spotřebitelů. Mnohdy je obchodníci dávají bez ptaní rovnou do tašky a pouze to spotřebiteli oznámí. Zákazníci si nabízené dárky vzít mohou, ale nemusí. Žádný obchodník si nedovolí jim je vnucovat. „O to překvapivější je tvrzení prodejců, že při rušení kupní smlouvy musí spotřebitelé dárky vrátit. Takové požadavky jsou z hlediska zákona nepřípustné. Není možné, aby se počáteční výhoda změnila na sankci za odstoupení od smlouvy,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Představte si, že si koupíte kávovar a jako dárek k němu dostanete balení kvalitní kávy. Během prvního roku používání výrobku se potýkáte se stále stejnou vadou, kterou se prodejci nedaří přes opakované pokusy odstranit. Rozhodnete se proto využít práva na odstoupení od smlouvy a vadný kávovar vrátit. Prodejce se však i po tak dlouhé době začne dožadovat vrácení daru, v opačném případě hrozí stržením jeho hodnoty z vracené kupní ceny. Samozřejmě podotkne, že při výměně za nový kus vám tato starost odpadne. Požadavek na vrácení dárku při reklamaci řešené odstoupením od smlouvy působí zvlášť absurdně v případě reklamních předmětů jako je tričko s logem obchodu.
Ustanovení obchodních podmínek hlásající povinnost vrátit dar po zrušení kupní smlouvy představuje nepřípustné omezování práv spotřebitelů ze záruky. Přinejmenším má za cíl odradit spotřebitele od uplatňování práva na odstoupení od smlouvy.
„K takovéto klauzuli se nepřihlíží, jako by vůbec nebyla. Je-li právo spotřebitele od smlouvy odstoupit logickým důsledkem nedodržené kvality a vlastností prodaného zboží, za což obchodník odpovídá, nemá tento právo se vrácení dárků dožadovat,“ říká Lukáš Zelený.
Využijete-li právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, typicky v případě nákupu po internetu, můžete se rovněž setkat s podmínkou vrácení dárků. Tady jsou však okolnosti odlišné. Neboť zde záleží na úvaze každého zákazníka, zda se rozhodne smlouvu zrušit nebo si zboží spolu s dárky ponechat. Podle toho by měl i s nabytými dárky zacházet. Nebylo by spravedlivé těžit z výhod, které s sebou nákup nese, pokud se spotřebitel z vlastní vůle z kupní smlouvy vyváže, aniž by obchodník jakkoliv porušil své povinnosti.
Kontakty pro média:
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110