TÜV SÜD: Top 5 asistenčních systémů – i pro ojeté vozy

Zadavatel: TÜV SÜD Czech | 8.7.2014 | Auto-moto, logistika

Praha (Pressweb) - Pro zájemce o koupi ojetého automobilu je nyní vhodná doba, aby začali porovnávat stav tachometru, barvu a výbavu vozidla. Každý, kdo zamýšlí koupit ojetý automobil, má opravdu z čeho vybírat. Na často dlouhých seznamech základní a mimořádné výbavy se také vyskytují pokročilé asistenční systémy. A někdy je těžké se rozhodnout: kožená sedadla nebo nouzový brzdový asistent? Odborníci z TÜV SÜD radí, které bezpečnostní funkce nových i ojetých vozů jsou ty nejdůležitější.

Elegantní kabriolet na léto, praktické kompaktní auto jako druhý vůz do rodiny nebo dárek pro maturanta za dobré známky - někdy je ojetý vůz jediným řešením. Menší automobily se často kupují s tím, že bezpečnostní funkce nejsou prioritou, protože „se s tím malým autem stejně moc jezdit nebude“. Ondřej Vaculín z TÜV SÜD Czech poznamenává: „Hlava rodiny si obvykle koupí zcela nový a co nejvybavenější model se všemi myslitelnými vymoženostmi techniky, zatímco děti – ať už jako pasažéři nebo řidiči svých vlastních vozidel – jezdí bez ochrany nejmodernějších bezpečnostních systémů“. Není třeba, aby vozidla měla kompletní mimořádnou výbavu, kterou výrobci nabízejí. Určité systémy by měly mít pro kupující ojetých automobilů prioritu a v žádném případě by se neměly obětovat ve prospěch atraktivního vzhledu, jako jsou například široké pneumatiky nebo kožená sedadla.

1. místo – ABS: Ačkoli protiblokovací systémy jsou již nějakou dobu povinné, v některých starších automobilech stále chybí. „Pokud se plně sešlápne brzdový pedál, auto bez ABS nelze bezpečně ovládat,“ varuje Vaculín. Jelikož v dnešní době málokdo očekává, že na toto omezení v autě narazí,
v případě nouze se z takové koupě může snadno stát noční můra. ABS navíc zkracuje brzdnou dráhu
o deset až patnáct procent oproti brzdění se zablokovanými koly.

2. místo – ESP: Stabilizační systém ESP nebo též ESC je jedním z nejúčinnějších systémů pro prevenci nehod a často může zachránit i život, jelikož účinně zabrání přibližně jedné čtvrtině potenciálních dopravních nehod - a až 40 % nehod se smrtelnými následky. Do roku 2010 však bylo ESP vybaveno pouze necelých 60 % vozů. Při koupi automobilu by proto tomuto bezpečnostnímu prvku měla být věnována obzvláštní pozornost. A aby to bylo složitější, ne všichni výrobci automobilů používají termín ESP; stejnou technologii označuje také zkratka CTS (Ferrari), DSC (BMW), DSTC (Volvo), MASC, (Mitsubishi), PSM (Porsche), VDC (Subaru), VSA (Honda) nebo VSC (Toyota). Vozy s ESP mají vždy ABS.

3. místo – Nouzový brzdový asistent: V případě nouzového brzdění někteří řidiči nedostatečně sešlápnou brzdový pedál. „Bez nouzového brzdového asistenta nepracují brzdy naplno a brzdná dráha je zbytečně delší,“ poznamenává Vaculín. Brzdový asistent rozpozná z chování řidiče při brzdění, že je nutný plný brzdný výkon, a zvýší brzdný účinek bez ohledu na sešlápnutí brzdového pedálu. Tato funkce se nesmí zaměňovat s automatickým nouzovým brzděním (viz dále) - ačkoli ten může také často výrazně snížit brzdnou dráhu, a tím zabránit nehodám.

4. místo – Systém varování při opuštění jízdního pruhu: Jak už název napovídá, tento systém varuje řidiče, pokud začnou neúmyslně vyjíždět ze svého jízdního pruhu. Nejčastěji systém pomocí vestavěné kamery rozpoznává pozici vozu vůči značení jízdních pruhů a krajnice. Způsoby varování vydané systémem se různí stejně jako názvy, které výrobci používají (nejběžnější jsou „Lane Assist“
a „Lane Departure Warning“); používají se vibrace volantu, akustické a vizuální signály. Nejnovější systémy aktivně zasahují do řízení („Lane Keeping“).

5. místo – Automatické nouzové brzdění: Automatické nouzové brzdění patří do skupiny antikolizních systémů. U ojetých vozů jsou bohužel stále vzácná, i když je již nabízí řada výrobců. Tento systém využívá kamery či radaru pro nepřetržité sledování situace před vozidlem a upozorní řidiče na překážky, které vyžadují brzdění. Pokud řidič nereaguje, systém začne automaticky brzdit sám. Pro odborníky
z TÜV SÜD jsou bezpečnostní přínosy těchto systémů srovnatelné s ESP. Kupující, kteří hledají relativně nové ojeté vozidlo, by se proto měli vážně poohlédnout po automobilu s touto bezpečnostní funkcí.

Další místa: Existují i další systémy, které mají pozitivní vliv na bezpečnost. K nim ještě přibývají systémy, které zvyšují pohodlí řidiče, zpříjemňují řízení a tím snižují riziko nehody. Parkovací asistenti, od jednoduchého varovného pípání po automatické parkování, couvací kamery a systémy sledování mrtvého úhlu jsou jen jedním příkladem. Mohou výše uvedené asistenční systémy doplnit, nikoli však nahradit.

Poznámka pro redakce: Fotografii ve vysokém rozlišení lze stáhnout v kategorii „Fotografie pro média“ na stránkách www.tuv-sud.com/pressphotos.

Obrázek: Asistenční systémy jsou dobře zavedeným způsobem zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

TÜV SÜD Czech s.r.o.
Novodvorská 994/138
142 21 Praha 4
Česká republika
info@tuv-sud.cz
Tel: 800 746 746