Praha (Pressweb) - V celé Evropě dnes funguje přeprava zboží na paletách. Je to pohodlný, levný a efektivní způsob transportu po železnici i po silnici. Se zbožím umístěným na paletách se snadno manipuluje na překladištích, ve skladech či přímo v kamionech nebo v železničních vozech. Jakmile se zboží na paletě prodá zákazníkovi, paleta se využije pro další výrobky a putuje po silnici či po železnici na další místa. Díky standardizovaným rozměrům obchodníci i výrobci přesně vědí, kolik zboží a v jaké hmotnosti se na paletu dá umístit. Základní nosnost palety je 1500 kg, ale je třeba počítat s tím, že při ukládání na sebe, musí spodní paleta unést až 4000 kg.
Přepravní palety mají standardizované rozměry
Přepravní palety byly původně určeny pro železnici. Jejich rozměr je proto spočítán tak, aby využily co nejlépe plochu železničního vagónu. Jejich výhodnost objevili i silniční dopravci a standardizovaným paletám se přizpůsobily také rozměry kamionů. Problémy jsou pouze u lodních kontejnerů, kde palety nemohou využít beze zbytku celou ložní plochu, protože rozměry jsou jiné. Výrobci námořních kontejnerů vycházejí z amerických měr, a tyto rozměry byly standardizovány ještě před tím, než se rozšířila paletová přeprava v Evropě.
Poškozené přepravní palety musí být jasně označeny
Jiný název pro přepravní palety je europalety. Jde o výrobek určený k transportu zboží i manipulaci s ním, který má nejen přesné rozměry, ale i přesně danou výrobu a materiál. K výrobě se používá masivní dřevo, případně dřevotříska. Paleta se skládá z ložní a podlahové plochy, která je tvořena přířezy a svlaky. Obě plochy jsou odděleny špalíky. Dřevěné díly jsou spojeny 78 speciálními hřebíky. Mezinárodní i česká norma pro palety upravuje i kvalitu použitého dřeva, které nesmí být poškozené mechanicky, plísněmi či dřevokaznými houbami. Palety se dají do určité míry opravit a znovu pustit do oběhu, ale i tak se bude již jednat o poškozené palety nižší třídy.