Praha (Pressweb) - Jen málo výrobků se může pyšnit tím, že jsou využívány prakticky po celém světě ve stejné podobě. Jsou to přepravní palety, které začínaly jako podklad pro zboží převážené v železničních vagonech a záhy se rozšířily i na automobilovou přepravu. A co je důležité, paleta má v irském Dublinu i v ruském Vladivostoku pořád stejné rozměry i garantovanou nosnost. Rozměrům palet, které byly stanoveny podle plochy železničního vagonu, se přizpůsobily i nákladní prostory kamionů. Jediné, co ještě zbývá, jsou lodní kontejnery, které se vyrábějí v angloamerické měrné soustavě.
Přepravní palety se dají využívat i v lodních kontejnerech
Ale i lodní kontejnery používají přepravní palety, jen je nutné obstarat si schéma, aby se co nejvíce využil ložný prostor. Ke standardním lodním kontejnerům přibyl v poslední době typ určený pro námořní dopravu kolem Evropy, jehož velikost odpovídá europaletám, tedy jejich základním rozměrům 1200 x 800 x 144 mm. Označuje se jako kontejner 45‘ HC PW, je o 150 cm delší, o 5 cm širší a 30 cm vyšší než běžný lodní kontejner. Je určen právě pro přepravní palety – na ložnou plochu si jich vejde 33 bez stohování, což je nejvíce ze všech kontejnerů. Svými rozměry odpovídá korbě nákladního auta.
Výroba palet podléhá licenci
Výhodou přepravní palety je standardizovaná výroba i parametry. Je to proto, že licenci k produkci tzv. europalet vydávají národní železniční dopravci sdružení v Mezinárodní železniční unii (UIC). Tím jsou zajištěny stejné kvalitativní podmínky. Europaleta má rozměry 1 200 x 800 x 144 milimetrů, skládá se z 11 přířezů, 9 špalíků a je spojena 78 speciálními hřebíky. Vlhkost dřeva nesmí překročit 22 procent, a dřevěné díly kvůli rozšíření dřevokazných hub a plísní nesmí být ošetřeny chemickými přípravky, jen krátkodobým zahřátím na vyšší teplotu. Základní nosnost je 1500 kg a dají se mj. nabírat vidlemi vysokozdvižných vozíků ze všech stran.