Praha (Pressweb) - Co je fenoménem přepravy zboží doma i v celé Evropě? Dřevěné palety. Umožňují narovnat téměř všechno zboží na normovanou plochu s dostatečnou nosností a zaplnit tak beze zbytku nákladový prostor železničního vagónu nebo kamionu. Palety se dají pokládat i se zbožím na sebe, jen je třeba dodržet maximální nosnost. Ta je pro jednu paletu 1 500 kilogramů při rovnoměrně rozloženém zboží, ale při tzv. stohování, kdy se dají maximálně tři na sebe, musí spodní paleta unést až 4 000 kilogramů. Zboží na spodní paletě však musí mít urovnaný a tuhý povrch, aby další paleta s břemenem na něj doléhala svoji plnou plochou.
Paleta byla původně určena pro železniční vagón
Dřevěné palety byly původně určeny pro dopravu na železničních vagónech, ale protože se ukázalo, že je to výborný nápad, ukládání zboží na tyto podložky se postupně rozšířilo i do automobilové dopravy. Přestože rozměry dřevěné palety, které jsou 1200 x 800 x 144 milimetrů, byly připraveny pro rozměry železničního vagónu, výrobci nákladních automobilů se jim přizpůsobili. Palety se zbožím nyní cestují po všech státech Evropy a zvyká si na ně celý svět. Jen lodní kontejnery se svými rozměry liší, protože vycházejí z původní angloamerické měrné soustavy. Ale i to se postupně mění.
Licencované europalety jsou označeny kódem výrobce
Paleta, která se využívá v Evropě, se nazývá europaleta. Její výroba musí odpovídat české i mezinárodní normě, která stanovuje kvalitu dřeva, rozměry jednotlivých přířezů a špalků i kvalitu a počet spojovacího materiálu. Výrobce obdrží na její výrobu licenci, kterou dokládá přiděleným kódem. Licencované dřevěné palety musí mít na špalíku značku EUR, dále označení schvalovací železniční organizace a kód výrobce, v němž je měsíc i rok zhotovení. Paleta se využívá opakovaně a je vyřazena až tehdy, když je poškozena. I to upravuje norma.