Praha (Pressweb) - Společnost Bayer uzavřela akvizici divize Consumer Care americké farmaceutické společnosti Merck & Co., Inc., Whitehouse Station, New Jersey. Transakce byla uzavřena na globální úrovni dne 1. října 2014 po přijetí nezbytných schválení antitrustových opatření. „Tato akvizice je pro společnosti určitým milníkem a máme v úmyslu pokračovat v expanzi našeho byznysu s volně prodejnými léky díky přirozenému růstu a přídavným akvizicím,“ vysvětlil Dr. Marijn Dekkers, CEO společnosti Bayer. Společnost Bayer zaplatila kupní cenu 14,2 miliardy USD. Integrace získaného byznysu již úspěšně začala. Divizi Bayer Consumer Care vede Erica Mann.
Akvizice výrazně posiluje obchodní činnost společnosti Bayer v oblasti volně prodejných léků v četných terapeutických oblastech. Pro forma prodeje konsolidovaného byznysu v roce 2013 dosáhl 7,4 miliardy USD (5,5 miliardy EUR), k čemuž společnost Merck & Co., Inc. přispěla přibližně částkou 2,2 miliardy dolarů. Akvizice povede k tomu, že společnost Bayer získá u volně prodejných léků druhou pozici na světovém trhu.
V rámci vysoce diverzifikované činnosti je společnost Bayer nyní vedoucí společností na trhu s volně prodejnými léky v Severní a Latinské Americe a vedoucí společností v dermatologické a gastrointestinální oblasti, tedy dvou z pěti nejdůležitějších kategorií léků bez předpisu. Společnost se dostala na druhé místo v kategorii léků CASF (kašel, nachlazení, alergie, nosní dutiny, chřipka) a potravinových doplňků, a na třetí místo v analgetikách.
Byznys získaný od společnosti Merck & Co., Inc., zahrnuje především přípravky proti rýmě, alergii, chřipce a pro léčbu nosních dutin, dermatologické přípravky (včetně přípravků proti slunci), přípravky pro péči o nohy a léky na zažívací ústrojí. Nejdůležitějšími značkami jsou Claritin™ (alergie), Coppertone™ (ochranný krém proti slunci), MiraLAX™ (přípravek na zažívací ústrojí), Afrin™ (rýma) a – v Severní a Latinské Americe – Dr. Scholl’s™ (péče o nohy). Tyto značky doplňují stávající portfolio volně prodejných léků společnosti Bayer, k nimž patří značky jako Aspirin™ a Aleve™ v kategorii analgetik, dermatologické přípravky jako Canesten™ a Bepanthen™/Bepanthol™, potravinové doplňky jako Supradyn™, One A Day™, Berocca™, Elevit™ a Redoxon™, antacida jako Rennie™ a Talcid™ a přípravky proti kašli a nachlazení jako Alka-Seltzer Plus™ a White & Black™.
„V rámci České a Slovenské republiky převezme Bayer Consumer Care etablované značky Claritin a Afrin. V případě obou zemí tyto nové značky znamenají pro Bayer Consumer Care vstup do nových, atraktivních kategorií (například alergie), a posílení stávajícího portfolia. Jsme přesvědčeni, že s portfoliem Bayer Consumer Care a díky silným marketingovým a prodejním schopnostem společnosti Bayer, nové značky a související nové příležitosti přinesou ještě větší přidanou hodnotu pro naše zákazníky a spotřebitele. Konsolidovaný byznys převezme klíčovou pozici na trhu v České a Slovenské republice,“ říká Frank Held, generální ředitel Bayer CZ/SK.
Společnost Bayer také očekává, že nákladové synergie, dané integrací byznysu, budou tvořit významné úspory nákladů – zejména v marketingu a nákladech na zboží – blížící se do roku 2017 každoročně 200 miliónům USD. Výnosová synergie v oblasti příjmů se díky zvýšené komerční prezenci a podpoře podstatné globální infrastruktury společnosti Bayer v klíčových oblastech růstu mimo USA, kde se na trhu uplatňují značky společnosti Merck, odhaduje pro rok 2017 na zhruba 400 miliónů USD. Společnost Bayer předpokládá za provedení transakce a sloučení byznysu jednorázové náklady zhruba 0,5 miliardy USD, zejména v letech 2014/2015. Očekává se, že akvizice vynese již v prvním roce po svém uzavření pozitivní přínos ve výši 2 procent základního zisku na akcii.
Akvizice byla financována pomocí překlenovacího úvěru a část této půjčky již byla splacena pomocí dvou hybridních dluhopisů ve výši 3,25 miliardy EUR: Společnost Bayer plánuje vydat další dluhopisy pro další financování na kapitálovém trhu.
Integrace pro úspěšný start
Přibližně 2 tisíce zaměstnanců společnosti Merck & Co., Inc. a 8 800 pracovníků společnosti Bayer bude sloučeno do Bayer Consumer Care. Proces integrace dobře odstartoval rozhodnutím o jmenování nejvyšších dvou úrovní managementu. Předpokládá se, že třetí úroveň managementu bude dokončena na podzim roku 2014. „Naším cílem je zkombinovat nejlepší pracovníky a schopnosti obou organizací,“ říká Erica Mann. Tým managementu bude rozmístěn na stávajících pracovištích společnosti Bayer ve Whippany v New Jersey, USA, v Basileji ve Švýcarsku, v čínské Šanghaji, v Leverkusenu v Německu a v Singapuru.
Bayer má dostat až 2,1 miliardy USD za strategickou farmaceutickou spolupráci
Současně vstupuje v platnost i strategická farmaceutická spolupráce mezi společnostmi Bayer a Merck & Co., Inc. v oblasti rozpustných modulátorů sGC. Společnost Bayer plánuje posílení svých možností rozvoje v kardiologii pomocí globální smlouvy o společném vývoji a společném komerčním využití, která již byla schválena příslušnými antitrustovými úřady. Společnost Merck & Co., Inc. zaplatí společnosti Bayer až 2,1 miliardy dolarů.
Společnost Bayer: věda pro lepší život
Bayer je celosvětově působící společnost, jejíž hlavní kompetence spadají do oblasti zdravotní péče, zemědělství a high-tech polymerních materiálů. Jakožto společnost založená na inovacích, nastavuje trendy v oblastech vývoje a výzkumu. Výrobky a služby společnosti Bayer jsou určeny ku prospěchu lidí a jejich úkolem je zlepšovat kvalitu jejich života. Zároveň se skupina Bayer podílí na společenském rozvoji prostřednictvím inovací, růstu a zvyšování výnosové síly. Společnost Bayer se zavázala dodržovat zásady trvale udržitelného rozvoje a plní roli sociálně a společensky odpovědného korporátního subjektu. Ve fiskálním roce 2013 společnost Bayer zaměstnávala 113.200 lidí po celém světě a dosáhla tržeb ve výši 40,2 mld. EUR. Kapitálové výdaje dosáhly 2,2 mld. EUR, investice do výzkumu a vývoje činily 3,2 mld. EUR.