Praha (Pressweb) - Přímý přenos Rusalky z Metropolitní opery sledovalo v kinech 9 207 diváků. Rekord Carmen z roku 2010 tak Rusalka porazila o 2 683 diváků, tedy o 41%. Další tisícovka diváků sledovala Rusalku pod širým nebem na pražském náměstí Republiky. Do druhé půle se sezona přenosů přehoupne s třetím ruským titulem. Kníže Igor Alexandra Borodina s Ildarem Abdrazakovem v hlavní roli zazní 1. března a ukázky slibují dechberoucí sbory i scénickou výpravu z říše snů.
Rusalka překonala očekávání
O celých 41 procent překročil historicky první přenos českého titulu z Metropolitní opery, Dvořákovy Rusalky, dosavadní nejúspěšnější titul, Carmen z roku 2010. „Výsledné číslo 9 207 diváků překročilo naše optimistické odhady a máme z nadšení lidí i z výborných ohlasů upřímnou radost,“ sdělil Ivo Andrle z Aerofilms. Další tisícovka lidí sledovala Rusalku na projekci v plenéru na pražském náměstí Republiky. Většina z nich ve stoje a v únorovém počasí vydržela sledovat obě dějství, která se vešla do povoleného času před 22. hodinou. Renée Fleming sklidila na náměstí, stejně jako v Met, potlesk po bravurně provedené árii Měsíčku na nebi hlubokém a dojem umocnil skutečný měsíc, jenž svítil nad plátnem. Fotoreportáž z projekce pod širým nebem je ke zhlédnutí zde.
Rusalka poráží filmy i Cimrmana
Návštěvnost Rusalky svědčí o tom, že alternativní obsah se stal v kinech opravdovým konkurentem filmovému umění. Jen 22 distribučních filmů překonalo za celý loňský rok 2013 návštěvnost, kterou Rusalka utržila za jediný večer. Pouť Rusalky po českých kinech nekončí. Již v tuto chvíli má na kontě dalších 1 980 lidí, kteří viděli operu uplynulý víkend ze záznamu, anebo si na některou z nadcházejících repríz obstarali vstupenku v předprodeji. Rusalka tedy nejspíše v celkových číslech překoná i vůbec nejúspěšnější kus přenášený z divadelního jeviště do kin: Cimrmanovo České nebe vidělo 4. října 2012 naživo 10 714 diváků a i se záznamy se návštěvnost vyšplhala na 11 609.
Dvořákové odměněni
Na všechny návštěvníky přenosu s příjmením Dvořák čekala v kinech odměna, obdrželi pár volných vstupenek na některý z přenosů druhé půle sezony. Celkem 20 jmenovců světového českého skladatele se na pokladnách přihlásilo o svou výhru.
Inscenace Knížete Igora z říše snů
Druhá půle sezony slibuje skvostné operní jaro. 1. března bude uveden třetí ruský titul dramaturgie sezony 2013-14, historický epos Kníže Igor Alexandra P. Borodina. Již v přestávkách Rusalky mohli diváci zhlédnout ukázky z generální zkoušky opery v režii Dimitrije Čerňakova, který rovněž vytvořil scénografickou koncepci. Esteticky opulentní výprava dokonce nechá celé jeviště vykvést rudým polem rozkvetlých vlčích máků. Nové nastudování opery proslulé melodickými Poloveckými tanci se vrací na scénu Met téměř po sto letech. Sám režisér Dimitrij Čerňakov vysvětluje: „Kníže Igor je jedna z nejoblíbenějších ruských oper 19. století, ale hraje se poměrně málo. Je to dáno rozsahem této opery o třech dějstvích, v níž vystupuje velké množství postav a také mohutný sbor. Inscenovat Knížete Igora si tedy mohou dovolit pouze velká operní divadla a ani ta ne příliš často.“ I to je důvod, proč si nenechat přenos z New Yorku ujít. Hlavní roli ztvární ve svém rodném jazyce sedmatřicetiletý ruský basbarytonista Ildar Amirovich Abdrazakov, držitel ceny Grammy, jenž debutoval v Met před 10 lety v opeře Don Giovanni. Ukázka Igorovy árie z prvního dějství i s úchvatnou výpravou je zde. V obsazení, které svedlo dohromady řadu ruských pěvců, vyniká podle New York Times vedle hlavního protagonisty také ukrajinská sopranistka Oksana Dyka, jež propůjčila svůj pronikavý hlas postavě Igorovy chotě Jaroslavny a i v nejvyšších polohách zpívá s naprostou jistotou. V roli Končakovny zazáří gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili. V roli chána Končaka se představí slovenský pěvec Štefan Kocán. Podle New York Times si nevyjšší obdiv zaslouží také sbor Metropolitní opery. Operu bude řídit maestro Gianandrea Noseda.
Kníže Igor
Přímý přenos 1. 3. 2014 17:45
Režie: Dimitrij Čerňakov
Scénografie: Dimitrij Čerňakov
Kostýmy: Elena Zajceva
Světelný design: Gleb Filshtinsky
Choreografie: Itzik Galili
Projekce: S. Katy Tucker
Obsazení:
Kníže Igor Ildar Abdrazakov
Jaroslavna Oksana Dyka
Končakovna Anita Rachvelishvili
Vladimír Sergej Semiškur
kníže Galický Michail Petrenko
chán Končak Štefan Kocán
Předpokládaná délka: 4 hod. a 15 minut včetně dvou přestávek.