Praha (Pressweb) - Operátoři musí nejpozději k 8. únoru 2014 upravit svoje obchodní podmínky tak, aby v nich umožnili odstoupení i od smluv na dobu určitou. Ty nejčastěji bránily zákazníkům vybírat si z nejvýhodnějších podmínek na trhu a měnit operátory dle aktuální potřeby.
Zrušení smlouvy na dobu určitou bude nyní díky novele zákona o telekomunikacích výrazně jednodušší a především levnější, přestože ani podle nové úpravy nebude zcela zadarmo. Operátorovi bude ze zákona náležet maximálně pětina z paušálů nebo minimálních dohodnutých plnění zbývajících do konce závazku, případně doplatek za zvýhodněné zařízení (např. telefon).
„Staré podmínky buď vůbec neumožňovaly smlouvu vypovědět, anebo operátor požadoval za výpověď zcela nepřiměřené pokuty,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Změna zákona o telekomunikacích má odstranit i další nešvary, například automatické prodloužení smlouvy bez vědomí zákazníka nebo uzavírání smlouvy po telefonu, kdy zákazník nedostane do ruky žádné potvrzení o obsahu smluveného závazku.“
S příchodem virtuálních operátorů je pro běžného spotřebitele stále těžší vyznat se v jednotlivých nabídkách a jejich podmínkách. „Na stránkách www.dtest.cz/tarify už více než dva roky provozujeme nezávislý srovnávač mobilních tarifů. V současné době jsou v něm nabídky 40 operátorů, i takzvaných virtuálů. Kromě možnosti srovnání cen tarifů a předplacených služeb se zde spotřebitel dozví také o záludnostech ve smlouvách či smluvních pokutách,“ upozorňuje Borovička.
Většina operátorů splnila své zákonné povinnosti s předstihem, pouze Vodafone neměl nové podmínky na webu ani na konci ledna. „Zákon ukládá oznámit každou změnu zákazníkům alespoň měsíc předem. Od Vodafonu jste se sice dozvěděli, že podmínky mění, ale konkrétní znění podmínek bylo zveřejněno až začátkem února,“ říká Miloš Borovička a doplňuje: „Vodafone vůbec pojal změny po svém. Mimo jiné se nám při kontrole jeho obchodních podmínek nelíbil způsob, jakým zákazník vyslovuje souhlas s jejich zněním při uzavírání smlouvy.“ Občanský zákoník stanoví, že pokud text smlouvy odkazuje na podmínky, je odkaz platný, jen když se prokáže, že zákazník věděl, co odkaz znamená. Vodafone totiž odkazuje na obchodní podmínky při uzavírání smlouvy, ale samotné obchodní podmínky dále odkazují například na podmínky služeb a zboží za zvýhodněnou cenu. Ty pak musí pozorný zákazník zvlášť a poměrně obtížně dohledávat. Běžný spotřebitel si takového odkazu zřejmě ani nevšimne.
Kontakty pro média:
Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617