Praha (Pressweb) - 3. 3. 2023: ‒ Lidé narození okolo roku 2000 mají v mnoha ohledech jiný přístup k životu, než jejich rodiče. Potvrdil to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sesbírala agentura Talk Online Panel.
„Pro nejmladší generaci Z je typické, že se víc starají o sebe než cokoli jiného. Z pohledu zaměstnavatele to nutně nemusí znamenat nic špatného, jenom je třeba umět je správně motivovat,“ shrnuje František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ.
Pořád sice tráví nejvíce času prací (22,5 hodiny týdně), ale výrazně méně, než většina populace (31,5 h). Menší je i jejich příděl volného času tráveného s rodinou (13,1 h namísto osmnácti) a práce pro rodinu (10,1 h namísto 14,4 h).
Naopak více cestují (10,9 h versus 7,9 h), věnují se budování kariéry (5,9 h oproti 2,1 h) a 6,2 hodiny věnují snaze dosáhnout co nejvyšší výdělek (oproti čtyřem hodinám, které tomu věnuje celá populace). Výrazně více času věnují vzdělávání (10,5 h oproti třem hodinám).
Neodmítají výdělky, jen vidí příležitosti i jinde
Zatímco 85 % populace od práce očekává zajištění obživy, u lidí ve věku 18-24 let to uvádí jen 71 %. „Neznamená to ale, že pro ně příjmy nejsou důležité ‒ jenom hledají příležitosti i jinde než v trvalém pracovním poměru,“ vysvětluje šéf personální agentury.
Potvrzuje to i skutečnost, že u běžné populace víc než náplň práce jsou pro dvacet procent lidí důležitější peníze a majetek, v generaci Z je jejich podíl osmatřicetiprocentní. Stejně tak 19 % jich preferuje budování kariéry, zatímco v celé populaci to uvádí jen necelých šest procent lidí.
Nepřekvapivě výrazně dávají přednost práci z domova - home office upřednostňuje 53 % procent mladých lidí, zatímco v celé populaci jen dvaatřicet procent.
Data pro reprezentativní průzkum v únoru sesbírala agentura Talk Online Panel na vzorku 500 respondentů ve věku 18-64 let.
Tabulka: Porovnání generace Z s celou populací
kolik hodin týdně věnují následujícím činnostem |
generace Z | celá populace |
práce ve firmě |
22,5 | 31,5 |
práce pro rodinu |
10,1 | 14,4 |
volný čas s rodinou |
13,1 | 18 |
volný čas (cestování, kultura, hobby…) |
10,9 | 7,9 |
budování kariéry |
5,9 | 2,1 |
co nejvyšší výdělek |
6,2 | 4 |
rozšiřování majetku |
2,1 | 1,7 |
zdraví (sport, meditace, zdravé stravování…) |
6,7 | 5,4 |
dobré vztahy s kamarády a přáteli |
7,1 | 5,2 |
vzdělání |
10,5 | 3 |
něco jiného |
6,3 | 3,5 |
::
Předvýběr.CZ je česká personální společnost, která působí na trhu od roku 2008. Soustředí se na předvýběr vhodných kandidátů, kdy oslovuje uchazeče přes online pracovní portály, online databáze, rozsáhlou interní databázi kontaktů a sociální sítě. O kvalitní vyhledávání a relevantnost kandidátů se stará 60 zaměstnanců pracujících v pražské centrále a v regionálních kancelářích na Vysočině, v Brně a v Ostravě. Personální agentura je generálním partnerem klubu Předvýběr.CZ Florbal Mladá Boleslav a generálním partnerem Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočina. Podporuje činnost spolku Dobré víly dětem, ústavu Cesta z krize, ženský pěvecký sbor Akordum a sportovní výzvu Kolo pro Adama neziskové organizace Černí koně.