Praha (Pressweb) - Málokdo ví, že dřevěné palety, které jsou nezbytnou součástí téměř každé přepravy kusového zboží po celém světě, nás provázejí více než 50 let. Byly nejprve určeny pro železniční přepravu a tomu i odpovídají jejich rozměry. První europalety se ve vagonech železničních souprav objevily v roce 1961, jejich definitivní rozměry nakonec standardizovala Mezinárodní železniční unie, které k jejich výrobě uděluje také licenci. Ukázalo se, že paleta je vynikajícím pomocníkem při přepravě, usnadňuje manipulaci se zbožím a tím šetří čas. Navíc se dá využít opakovaně, dá se vyměnit i opravit.
Přepravní palety sloužily nejdříve pro železniční dopravu
Přepravní palety se od 60. let minulého století rozšířily na všechny druhy dopravy. Dnes se bez nich neobjede žádný dopravce. K práci s nimi se přizpůsobili i výrobci manipulační techniky. Dnešní standardizované dřevěné palety jsou čtyřcestné, to znamená, že se pomocí vysokozdvižného vozíku dají nabírat ze všech čtyř stran. Mají takovou nosnost, že se dají stohovat se zbožím na sebe, což umožnilo lepší vyžití skladovacího místa. Paleta se stala v dopravě tak populární, že se z Evropy rozšířila i za oceán. Jediným problém je, že v USA zejména v lodní dopravě se využívá kontejner a ten má takové rozměry, které neumožňují plné pokrytí evropskými paletami.
Standardní paleta se používá opakovaně, nesmí být ale poškozená
Standardní paleta je charakterizována rozměry 1200 x 800 x 144 milimetrů, přesným počtem prken, špalíků a spojovacího materiálu. Skládá se z 11 přířezů, 9 špalíků a 78 hřebíků. Norma klade požadavky také na kvalitu dřeva. Dá se použít listnaté i jehličnaté dřevo, nesmí mít vyšší vlhkost než 22 %, musí být bez známek poškození hnilobou, dřevokaznými houbami a plísněmi. Palety se mohou opakovaně využívat, ale nesmí být poškozené. Z přepravy musí být vyřazeny ty palety, u kterých chybí některá prkna nebo jsou prasklá, mají poškozené špalíky tak, že jsou vidět hřebíky, nebo u nichž bylo dřevo zasaženo hnilobou či plísní.