Praha (Pressweb) - Také vás udivuje, jak se ve velkých halách skladuje zboží? Je uloženo na paletách, která se ukládají na sebe a tím se ušetří mnoho místa. Princip paletování zcela změnil celý obor dopravy a distribuce zboží. Dřevěné palety mají standardní rozměry i výrobu, lze je tedy používat pro dopravu zboží nejen v tuzemsku, ale v celé Evropě. Tzv. europalety byly původně určeny jen pro dopravu zboží po železnici. Národní železniční společnosti se dohodly, že ukládaní zboží na paletách usnadní nakládku a vykládku vagónů. K manipulaci s paletami se používají vysokozdvižné vozíky, které mohou nabrat dřevěnou podložku ze všech stran.
Dřevěné palety mají nosnost až 2000 kilogramů
Z železniční dopravy se dřevěné palety rozšířily i na silnice. Dopravci zjistili, že je tato dřevěná podložka opravdu unikátní. Na paletu se dají uložit kusové předměty a nejlépe zboží v obalech, například v pytlích a krabicích. Rozměrům palety se přizpůsobili i výrobci obalů. Díky tomu se dají dřevěné palety i se zbožím ukládat těsně vedle sebe a tak se využije bez zbytku místo v nákladním prostoru. Standardní paleta má rozměry 1 200 x 800 x 144 milimetrů, její hmotnost je asi 25 kilogramů. Unese až 2000 kilogramů, pokud je břemeno rovnoměrně a celistvě rozloženo na její ploše.
Normovaná paleta se pozná podle vypálených znaků
Masovou použitelnost palet umožnila dohoda železničních společností, která určila podmínky jejich výroby. Výrobce musí získat licenci některé z národních železničních společností, které jsou sdruženy v mezinárodní železniční unii (UIC). Obdrží číslo licence, které je vypáleno na každé paletě, kterou vyrobí. Paleta obsahuje ještě znak příslušného státu a EUR v oválu. Je vyrobena ze smrkového nebo listnatého dřevo, které nesmí být zasaženo plísněmi nebo dřevokaznými houbami. Vlhkost dřeva nesmí přesáhnout 22 procent.