Firmy reagují na inflaci růstem mezd a omezováním benefitů

Zadavatel: e.vox, spol. s r. o. | 27.7.2022 | Kariéra, vzdělávání

Praha (Pressweb) - 27. 7. 2022: Pětina zaměstnavatelů plánuje omezovat nabídku zaměstnaneckých výhod, naopak čtyři z deseti firem už podruhé letos zvýší mzdy nebo o tom uvažují. Ukázal to rychlý průzkum personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem.

„Zaměstnavatelé tak reagují na vysokou inflaci. Když se mají rozhodnout, čím udrží stávající a zaujmou nové zaměstnance, chápou, že nejsilnější motivací je peněženka,“ vysvětluje ředitel personálky František Boudný.

Potvrzují to i zaměstnavatelé. „Největším benefitem je dostatečně vysoká mzda,“ říká Jana Františková, jednatelka společnosti Ratiochem. „Obecně je velmi vysoký tlak primárně na základní mzdu. Ostatní je podružné,“ přidává se Štěpánka Zdvořáková, personální ředitelka firmy Schindler.

Ceny rostou moc rychle, vnímají zaměstnavatelé

I když už dříve mzdy zvyšovaly, inflace je tak vysoká, že je opět zvýší 27 % firem. Dalších patnáct procent o tom uvažuje. Pětatřicet procent zaměstnavatelů přidávalo na konci loňského nebo na začátku letošního roku a považuje navýšení za dostatečné, patnáct procent upravuje mzdy pravidelně bez ohledu na inflaci a zhruba osm procent o změně zatím neuvažuje.

Zvýšení mezd nepředstavuje problém pro dvanáct procent firem. Každý druhý (56 %) respondent uvedl, že to jako zaměstnavatel musí udělat a peníze získat nebo ušetřit někde jinde. Pětina firem řeší, kde na zvyšování výplat vzít, osm procent považuje nárůst za nepřijatelný a čtyři procenta zatím nemají jasno.

Nejdůležitější benefit je dovolená navíc, posílily stravenky

Jen pět procent oslovených podniků plánuje určitě rozšířit nabídku benefitů, 77 % rozšíření spíše předpokládá. „Oproti situaci v loňském květnu přibylo osmnáct procent zaměstnavatelů, kteří chtějí nabídku benefitů spíše omezit,“ říká šéf Předvýběru.CZ František Boudný.

Jedničkou mezi výhodami, které firmy nabízejí, je dovolená navíc (81 %), která tak oproti loňsku předběhla home office (77 %). Nabídka práce z domova se dělí o druhé místo se stravenkami, které ale svoji důležitost trochu posílily z pochopitelného důvodu: „Budeme zvyšovat hodnotu stravenek kvůli růstu cen jídel v restauracích,“ vysvětluje personální ředitelka Schindleru Štěpánka Zdvořáková.

Trojkou mezi benefity je vzdělávání (73 %), které ze stupňů vítězů až na sedmou příčku vyřadilo volnou pracovní dobu (42 %). „V nabídce pracovního režimu je vidět snaha firem orientovat se na efektivnější řízení času zaměstnanců,“ míní šéf Předvýběru.CZ.

I když průzkum ukazuje na trend upřednostňovat růst mezd na úkor benefitů, jejich hodnota během roku vzrostla z loňských pěti procent vůči mzdě na aktuálních téměř devět procent.

Kocovina se panákem nespraví

Firmy ale vyzývají i k zodpovědnosti, uvědomují si, že růst mezd dál roztočí spirálu inflace. „Kde to jde, jako je státní správa, doporučuju nezvyšovat platy vůbec. Platí to i o komerční sféře ‒ inflaci je možné zkrotit jenom snížením poptávky. Když jste to přehnali s alkoholem, není dobrý recept dorovnat si ráno hladinku velkým panákem,“ říká včetně příměru Petr Janout, personální ředitel firmy Nippon.

„Musíme přestat žít na dluh. Stát by měl zastavit navyšování platů státních zaměstnanců a zaměstnavatelé by měli být při kompenzacích inflace zdrženliví. Pouze tak je možné inflaci zastavit,“ přidává se Marek Vinecký, jednatel společnosti McLED.

::

Předvýběr.CZ je česká personální společnost, která působí na trhu od roku 2008. Soustředí se na předvýběr vhodných kandidátů, kdy oslovuje uchazeče přes online pracovní portály, online databáze, rozsáhlou interní databázi kontaktů a sociální sítě. O kvalitní vyhledávání a relevantnost kandidátů se stará více než 50 zaměstnanců pracujících v pražské centrále a v regionálních kancelářích na Vysočině, v Brně a v Ostravě. Personální agentura je generálním partnerem klubu Předvýběr.CZ Florbal Mladá Boleslav, generálním partnerem Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočina a partnerem fotbalového klubu FC Vysočina Jihlava. Podporuje činnost Nadačního fondu Toník, spolku Dobré víly a ústavu Cesta z krize.

Obrázky:
PřílohaVelikost
Image icon 2022_benefity_a_inflace.jpg114.23 KB
Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

e.vox, spol. s r. o.

Slavíkova 3
120 00 Praha 2 - Vinohrady
Kontaktní osoba: Zdeněk Fekar
mediální poradce
zdenek@evox.space
+420 775 599 024
Obrázek uživatele e.vox
Poskytujeme služby v oboru marketingových komunikací, zejména poradenství v oblasti public relations. Tiskové zprávy, letáky, inzeráty, komunikace se zákazníky, video nebo prezentace na facebooku a jiných sociálních médiích? Cokoli potřebujete, neváhejte a ozvěte se.
e.vox, spol. s r. o.
Slavíkova 3
120 00 Praha 2 - Vinohrady
Česká republika
flotila@evox.space
Tel: +420 775 599 024