dTest: Linky začínající osmičkou jsou bezplatné? Ne vždy!

Zadavatel: Časopis dTest | 27.3.2014 | Telekomunikace, IT

Praha (Pressweb) - Řada lidí se domnívá, že všechna telefonní čísla začínající devítkou jsou zpoplatněná vysokým tarifem. Linky začínající osmičkou naopak považují za bezplatné. Obojí je omyl. O ceně hovoru vypovídá tvar čísla, tedy „barva linky“.

Telefonní čísla začínající devítkou či osmičkou, zelené, modré, bílé linky. Pro spotřebitele často bývá problém se ve spletité džungli specifických telefonních linek vyznat. „Na naší poradenské lince se setkáváme s klienty, kteří se obávají volat zpět na čísla začínající devítkou, neboť očekávají vysoké zpoplatnění. Kontaktují nás také lidé rozhořčení údajně nesprávným vyúčtováním volání na číslo začínající osmičkou. Reklamace ale není vždy na místě,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

Obavy z vysokého zpoplatnění linky začínající devítkou nejsou vždy oprávněné. Tato čísla používají i banky, aniž by tím útočily na naše peněženky. Předvolba 910 se využívá pro volání přes internet, čísla začínající dvojčíslím 97 používají pro své sítě např. České dráhy, armáda či policie.

Vysoce zpoplatněná čísla lze přitom poznat na první pohled. Miloš Borovička vysvětluje: „Čísla prémiových, tedy speciálně zpoplatněných linek vždy začínají předčíslím 90, třetí číslice uvádí charakter služby a čtvrtá a pátá číslice udávají cenu minuty hovoru. Tento formát měla například zákaznická linka podvodné společnosti Endemos distribution, před níž jsme v minulých dnech varovali.“ Pozor je třeba dát zejména na čísla začínající 905, zde se cena hovoru vyjádřená čtvrtou a pátou číslicí násobí desetkrát a hovor tak zákazníka může vyjít až na 990 korun za minutu. Pokud za devítkou není nula, většinou se jedná o číslo neveřejné sítě, například státních úřadů či jiných institucí.

Problém bývá i s čísly začínajícími osmičkou, která lidé často mylně považují za bezplatná. I čísla těchto takzvaných barevných linek mají přesný, i když ne zcela jednoduchý systém a je dobré se v něm orientovat. Telefonní čísla začínající osmičkou můžeme rozdělit na zelené linky, které jsou pro volajícího bezplatné a dále modré a bílé linky, kde se úhrada hovoru dělí mezi volajícího a volaného. Charakter linky poznáme podle prvního trojčíslí. „Spotřebitelé jsou občas zmateni, neboť nevědí, že tyto linky mohou být placené, případně, že operátoři volání na ně nezahrnují do volných minut. Například dlouhý hovor s bankou se tak může snadno prodražit,“ uzavírá Miloš Borovička.

Podrobnou tabulku s cenami a způsobem účtování hovoru u operátorů a vybraných virtuálů je možné stáhnout na stránkách www.dtest.cz/barevnelinky.

Kontakty pro média:

Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828
Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922