Praha (Pressweb) - Dřevěné palety byly původně určeny pro přepravu zboží po železnici. Jejich rozměry odpovídaly železničnímu vagónu, aby beze zbytku využily co největší úložnou plochu. Protože se jako transportní pomůcka osvědčily, rozšířily se i do automobilové dopravy. Dnes si bez palet transport zboží nelze představit. Využívají se pro balené i kusové zboží a jejich výhodou je, že se dají i se zbožím ukládat na sebe. Jejich konstrukce je řešena tak, aby se vidlemi vysokozdvižných vozíků daly nabrat ze všech stran. Vzhled i technologie výroby palet se postupně vylepšovaly, a dnes všechny detaily výrobního procesu upravuje mezinárodní i česká norma.
Dřevěné palety musí unést až 2000 kg zboží
U standardní dřevěné palety se rozlišují dvě plochy - ložní a podlahová. Vrchní a spodní vrstva dřevěných přířezů je spojena špalíky. Vzduch tak může volně proudit mezi prkny a udržuje je čisté a bez plísně i ve vlhkém prostředí. Podle normy se k výrobě používá dřevo smrkové i listnaté, ovšem bez výskytu plísně či dřevokazných hub. Vlhkost použitého dřeva nesmí přesáhnout 22 procent. Standardní dřevěné palety mají rozměr 1200 x 800 x 144 milimetrů, skládají se z 11 přířezů, 9 špalíků a jsou spojeny 78 speciálními hřebíky. Musí unést až 2000 kg nákladu, pokud je rovnoměrně rozložen po celé ploše palety.
Povolení k výrobě palet dávají železniční společnosti
V Evropě kolují i falešné dřevěné palety, jejich výrobci však nemají povolení je vyrábět. Certifikovaná paleta má na špalíku značku EUR nebo EPAL. Zároveň také kód s datem výroby a číselným označením výrobce. Povolení k výrobě dává národní železniční společnost, která je členem Mezinárodní železniční unie UIC. Dřevěné palety pendlují Evropou a vyřazují se až tehdy když jsou poškozené nebo nesplňují zátěžové testy. Firmy, které je dočasně nepotřebují, je mohou nabídnout k odkupu. Například firma Europal Tůmovka palety vykupuje a do 50 kilometrů nabízí dopravu zdarma při množství více než 300 palet.