Praha (Pressweb) - Přestože před 50 lety existoval jen jediný druh palet, tzv. europaleta, jejichž výrobu schvaloval národní dopravce sdružený v Mezinárodní železniční unii, dnešní nabídka palet je podstatně širší. K standardizovaným paletám EUR a EPAL, které jsou výměnné a používají se na celém světě, přibyly další palety o různých rozměrech a také atypické transportní podložky. Používají se jako vratné i nevratné, buď v jedné zemi, nebo v celé Evropě. Výroba dřevěné standardní palety však vždy podléhá normě přijaté v příslušné zemi a většinou vychází ze standardů tzv. europalet.
Výroba dřevěné standardní palety musí splňovat i požadavky na kvalitu dřeva
Výroba dřevěné standardní palety podle českých norem musí splňovat následující kritéria. Povoleno je deset rozměrů, z nichž nejrozšířenější je 1200 x 800 x 144 mm. Paleta je vždy dvoupodlahová a čtyřcestná, to znamená, že vidle vysokozdvižného vozíku mohou nabírat paletu ze všech čtyř stran. Nosnost palety je podle rozměrů 250 až 2 500 kilogramů. Ukládat na sebe se mohou palety jen ve čtyřech vrstvách a celková hmotnost zboží včetně palet je limitována nosností spodní podložky. Výroba dřevěné standardní palety zahrnuje i výběr a kvalitu dřeva. Může být smrkové i listnaté, nesmí však vykazovat známky hniloby či plísní. Dřevo nesmí být při výrobě zmrzlé.
Kvalita palety se zkouší pádem z jednoho metru
Výroba dřevěné standardní palety musí splňovat normu i při opracování prken. Všechny přířezy (prkna na ložné i opěrné podlaze), svlaky (prkna spojující přířezy a špalíky) a špalíky musí být z jednoho kusu. Vnější plochy nesmí být hoblované, obliny na hranách nejsou přípustné na žádné vnější straně palety. Čas od času se palety u výrobce kontrolují. Sleduje se dodržení rozměrů, hmotnost, kvalita materiálu i značení palet. Paleta může být podrobena zkoušce na odolnost. Pustí se z výšky jednoho metru na roh a poté se měří posun přířezů, špalíků a svlaků.