Síť internetových parfumérií el nino parfum na jaře roku 2022 oznámila příchod nového generálního ředitele. Tato významná pozice byla svěřena do rukou Jana Birčáka, muže, jenž má s firmou nemalé cíle. Jak se mu v nové funkci dařilo a co vše firmu a zákazníky parfumérie čeká v roce 2023, se můžete dočíst v našem výročním rozhovoru.
Pane Birčáku, gratuluji vám k prvnímu roku v el nino parfum a dovolte mi se zeptat, jakým způsobem jste začal spolupracovat s firmou na pozici CEO?
Se společností el nino parfum spolupracuji již od jejího založení. Přišel jsem ze společnosti COTY, což je jeden z největších výrobců parfémů na světě a zároveň firma, kterou můžeme považovat za průkopníka ve spolupráci s e-commerce a s e-shopy jako takovými. Jelikož el nino parfum patří dlouhodobě k největším firmám nabízejícím kosmetické produkty v České republice, znám se s jejími majiteli už mnoho let. Spolupracoval jsem s nimi nejdříve jako dodavatel a po 22 letech na straně korporace jsem se rozhodl přejít na druhou stranu barikády a pomoci společnosti el nino parfum v dalším fungování.
Musela to být pro vás výzva. Nelitujete?
Rozhodně nelituji. Jak jsem již zmiňoval, strávil jsem v korporaci 22 let a nyní si užívám práci ve firmě, která se rozvíjí, je dynamická a privátně vlastněná. Těší mě, že pokud se v této firmě něco rozhodne, bez prodlení se na tom začne pracovat a změna je téměř okamžitá. Flexibilita, osobnější přístup a rodinné prostředí se dají považovat za balzám pro každého, kdo strávil delší dobu v korporaci.
Jak zpětně hodnotíte uplynulý rok?
Uplynulý rok byl velice dynamický a zajímavý. V podstatě se naplnila má očekávání. Musím zmínit, že i přes to, jak dlouhou minulost má společnost el nino parfum již za sebou, náleží jí obrovský potenciál. Minulý rok nemohu hodnotit jinak než kladně.
Vnímáte cíle, které jste si na začátku této pozice dal, za splněné? Čím to je, že el nino i v této těžké době stále roste a nepotýká se s krizí, podobně jako některé jiné firmy na trhu?
Výhodou společnosti el nino parfum je, že zavčasu investovala do struktury, lidí, centrálního skladu a připravovala se na obrovský „boom“ bez ohledu na covid nebo vývoj trhu. Potenciál firmy je v sortimentu, přímé spolupráci s ostatními značkami, v rozvoji našich značkových on-line obchodů. Díky široké databázi a reportům v tuzemsku i zahraničí dokážeme zjistit, co zákazníci skutečně chtějí, a na základě toho se před námi otevírá obrovský potenciální růst. Naším záměrem v nejbližší době není růst geograficky, nýbrž na domácím trhu. Mé plány s firmou jsou ambiciózní, ale záleží, o jakém časovém období se bavíme. S cíli krátkodobého horizontu, kde jsem si zadal nastavení struktury a realizaci nového centrálního skladu, jsem spokojený. Z dlouhodobého hlediska bychom se rádi zaměřili na geografický růst, kterému ovšem předchází konsolidované portfolio a naplnění všech kategorií.
Jak při takových velkých myšlenkách a projektech dokážete relaxovat a vyčistit si hlavu?
Práce v el nino parfum je jedna velká adrenalinová zábava, takže pokud by mě tato samotná práce nebavila, v mém věku a postavení bych ji už nedělal. E-commerce je pro mě koníček a vášeň, nicméně pouze pro práci člověk žít nemůže. Mám skvělou rodinu, ženu a dva dospívající syny, se kterými se věnujeme sportovním aktivitám, cestování a běžným rodinným záležitostem. Taková naše specifická rodinná „libůstka“ je starost o rekreační areály. Nyní ve volném čase zachraňuji bývalý dětský tábor, do kterého jsem sám jako malé dítě jezdil. Nedá se to považovat za mimořádně výdělečnou činnost, nýbrž za obrovský relax a radost.
Považujete se za manažera, který o víkendu dokáže zavřít počítač, vypnout telefon a odpočinout si?
Rozhodně. Jakmile začne víkend, přepnu své myšlení do zcela jiného nastavení a snažím se odpočívat. Jelikož netrpím žádným syndromem nepostradatelnosti, což je u manažerských pozic poměrně časté, udržuji si správný balanc mezi rodinou, osobním životem a prací. Mým cílem není v rámci firmy el nino parfum budovat workoholiky na pokraji zhroucení, ani se stát jedním z nich. Rád bych i nadále udržel klidnou a přátelskou pracovní atmosféru, jaká je zde nyní.
Existují nějaké situace, které bytostně nerad ve své pozici řešíte?
Přílišná administrativa a mnoho formálních meetingů. Když jste v pozici generálního ředitele, naštěstí neřešíte nadmíru administrativy a věcí s ní spojených. I ve svých minulých pozicích jsem byl pověstný tím, že jsem nebyl schopný dělat technické věci. Slovy mé předchozí nadřízené jsem byl typ člověka, který na precizní strukturovaný zápis z jednání potřebuje asistentku. Rád dělám rozhodnutí a posouvám věci dál, přičemž kolem sebe potřebuji lidi, kteří se, pokud možno samostatně, postarají o tu technickou část. Nejsem detailista, který by hledal drobné chyby a nepřesnosti v práci zaměstnanců. Jde mi o výsledek a posun vpřed.
Vybíráte si kolegy do svého týmu sám, nebo tento výběr necháváte na personalistech?
Při mém příchodu byl tým pracovníků v el nino již kvalitně zaběhnutý, funkční, velice silný a mně z velké části známý, takže nebyl důvod jej nijak měnit nebo doplňovat. Těšil jsem se, že se stanu součástí právě tohoto týmu, kolegům předám své znalosti, společně si pomůžeme a budeme se navzájem podporovat.
Chystáte na následující období nějaké velké projekty? Co firmu čeká?
V tomto roce poprvé využijeme plné kapacity a potenciálu nového skladu. Zaběhnutí centrálního skladu je naprosto klíčový okamžik v historii firmy, protože budeme moci výrazně rozšířit portfolio a nabídnout našim zákazníkům kompletní spektrum výrobků a značek. Budeme také absolvovat autorizaci dalších předních světových značek, což s sebou přináší ještě lepší výběr, propagaci, novinky, poskytování služeb a informací našim zákazníkům. V neposlední řadě náš eshop elnino.cz čeká koncem roku 2023 dvacetileté výročí a já doufám a věřím, že ho budeme moci oslavit krásnými čísly a dobrými výsledky.
Dovedete si představit, že by se jednou společnost el nino parfum stala jedničkou na trhu ve světě parfémů?
Nerad bych vytvářel tlak na sebe, ani na své spolupracovníky. Nechci se hnát za nějakými žebříčky a tržními podíly. Samozřejmě chceme jako firma růst, vyvíjet se, pracovat s našimi zákazníky, ale naším cílem není rozpoutávat cenové či mediální války. Dokud budu já ve vedení společnosti, rozhodně není ambicí společnosti el nino parfum, aby se z ní stal gigantický řetězec, který bude válcovat konkurenci. Mým cílem je, aby el nino parfum byla i nadále kvalitní internetová parfumerie, odborník na kosmetiku a příjemné místo, kam se budou s radostí vracet zákazníci i zaměstnanci.