Praha (Pressweb) - Věříte, když si kupujete nové palety pro přepravu zboží, že jsou všechny stejné a odolné? Výroba palet je obor, kde máte skutečnou jistotu, že vše je přesně podle norem. Tyto transportní podložky slouží už několik desítek let a jsou rozšířené nejen v Evropě, ale i po celém světě. Aby splňovaly všechny požadavky na bezpečnost, odolnost a opakované využití, jejich výroba podléhá českým i mezinárodním normám. Technické pokyny pro výrobu této transportní pomůcky jsou velmi podrobné. Týkají se nejen kvality dřeva, ale způsobu zpracování a použití spojovacích prvků.
Výroba palet zahrnuje europalety i standardní palety
Výroba palet podle norem se týká nejen europalet, ale i standardních podložek. Základní rozměry europalety jsou 1200 x 800 x 144 milimetrů, dřevo musí mít maximální vlhkost 22 %, nesmí být znehodnoceno plísněmi, dřevokaznými houbami či hnilobou. Standardní palety podle české normy ale mohou mít i deset různých rozměrů. Výroba palet – to je celkem 11 prken (přířezů a svlaků), 9 špalíků a 78 speciálních hřebíků, které se smontují podle přesně daného schématu. Výrobek musí mít základní nosnost 1000 kilogramů při libovolném rozmístění zboží. Při stohování, tedy skládání palet se zbožím na sebe, musí paleta zvládnout i tíhu dalších dvou palet se zbožím.
Zvyšuje se zájem o výrobu atypických palet
Výroba palet není jen jediná činnost specializovaných firem. Ty zajišťují i výkup palet, případně jejich likvidaci. U starších palet se zjišťuje, zda se mohou i nadále využívat. Vyřazují se ty, které mají prasklé přířezy nebo svlaky, obnažené hřebíky, či poškozené špalíky. V současné době je velký zájem o tzv. atypické palety, které se používají jednorázově pro zboží nezvyklých rozměrů, nebo pro jejich snadnější přepravu. Změny se týkají podlah, které mohou být plné, nebo se k paletám přidávají okraje. Některé atypické palety nakonec vypadají jako přepravní bedny. Firmy se totiž snaží, aby transport jejich výrobků byl ještě bezpečnější, než při přepravě na běžných paletách.