Kolik by měl stát penetrační test? A kdy se vyplatí do něho investovat?

Zadavatel: e.vox, spol. s r. o. | 21.4.2022 | Telekomunikace, IT

Praha (Pressweb) - 21. 4. 2022: Otázky, které ve spoustě firem ještě donedávna ignorovali, teď padají mnohem častěji a zodpovědní manažeři se začínají o problematiku víc zajímat. Jedním z důvodů je i ruská válka proti Ukrajině.

„Management se o penetrační testování začíná víc zajímat, i když sami obětí útoků nejsou,“ potvrzuje Josef Havel, senior security analyst z IT společnosti Integra EMEA. A dodává, že ptát se po smysluplnosti testů je podobné jako péče o vlastní zdraví. „Pokud má člověk dobrou životosprávu ‒ zabezpečení firemní IT infrastruktury, a navíc sportuje ‒ testuje informační technologie, často se nikdy nedozví, jestli na něho nějaký virus nebo bakterie útočili, protože nemoc neměla šanci se projevit,“ uvádí příklad.

Konkrétní cena za penetrační test závisí na potřebách každé firmy. Dají se ale uvést modelové příklady. Typické zadání firmy s 50-250 zaměstnanci vypadá zhruba takto: penetrační test infrastruktury (8 mandays, tj. 100 tis. korun), dvě webové aplikace vyvinuté na míru, přičemž jednou z nich je interní informační systém (10 MD, 125 tis. Kč) a druhá je menší, používaná klienty (5 MD, 62,5 tis. Kč), k tomu dvakrát ročně phishingový test, tedy dvakrát tři mandaye za 75 tis. korun. Celkem jde o 362,5 tisíce korun, přičemž testování by se mělo opakovat každý rok.

„Reálná škoda přitom odpovídá minimálně výši výkupného, což pro firmu znamená jednotky milionů korun a víc,“ odpovídá Josef Havel na otázku, jestli se taková investice vyplatí. A dodává, že další náklady v případě napadení hackery představuje neschopnost firmy poskytovat svoje služby, než bude obnovená funkčnost jejích informačních technologií, a odchod klientů. Celkové škody tak vždycky představují jednotky až desítky milionů korun, o zničené reputaci ani nemluvě.

Ani vysloveně „malá“ firma by neměla pentesty podceňovat. „I taková firma může pracovat s daty, které mají hodnotu stovek milionů korun ‒ jde například o know how, data o klientech nebo hrozbu možných sankcí,“ vyjmenovává expert Integry.

Penetrační testování prověřuje v podstatě tři oblasti firemní zranitelnosti: rozhraní API a webové nebo mobilní aplikace, infrastrukturu a cloud a do třetice slabiny na straně zaměstnanců prověřované metodami sociálního inženýrství.

::

Integra poskytuje komplexní služby a řešení v oblasti informačních technologií. Její tým má osvědčené zkušenosti s implementací široké škály řešení: od outsourcingu IT specialistů a kybernetické bezpečnosti až po vývoj software na míru. Více informací na www.integra.cz.

Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

e.vox, spol. s r. o.

Slavíkova 3
120 00 Praha 2 - Vinohrady
Kontaktní osoba: Zdeněk Fekar
mediální poradce
zdenek@evox.space
+420 775 599 024
Obrázek uživatele e.vox
Poskytujeme služby v oboru marketingových komunikací, zejména poradenství v oblasti public relations. Tiskové zprávy, letáky, inzeráty, komunikace se zákazníky, video nebo prezentace na facebooku a jiných sociálních médiích? Cokoli potřebujete, neváhejte a ozvěte se.
e.vox, spol. s r. o.
Slavíkova 3
120 00 Praha 2 - Vinohrady
Česká republika
flotila@evox.space
Tel: +420 775 599 024