dTest: Mobilní provozovna – nová taktika neseriózních prodejců

Zadavatel: Časopis dTest | 20.5.2014 | Obchod, e-commerce

Praha (Pressweb) - Že na předváděcí akce nechodíte, a tak se vás nebezpečí neseriózního prodeje předražených výrobků netýká? Nenechte se mýlit. Na prodejce masážních polštářků můžete narazit v kterémkoli nákupním centru. Jejich praktiky prodeje se od těch z předváděcích akcí moc neliší, nerespektují právo na odstoupení od kupní smlouvy a navíc přicházejí s novými způsoby, jak dát nespokojeným zákazníkům šach mat – posledním takovým je argument „mobilní provozovny“.

S „výhodnou“ koupí masážních polštářků v běžném obchodním centru má svou zkušenost již řada spotřebitelů. Touto formou prodávala své výrobky například společnost Health & Beauty s.r.o., která byla do nedávna v insolvenčním řízení, nebo Balamia s.r.o., která je v současné době v likvidaci. „Nyní se na poradenské lince dTestu setkáváme s obdobnými praktikami prodeje společnosti Mogebon s.r.o., jehož jednatelce uvedené v obchodním rejstříku je teprve 18 let. Podnikatelská činnost této společnosti je téměř shodná s výše uvedenými,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Na chodbách nákupních center lákají prodejci kolemjdoucí do svých takzvaných „mobilních provozoven“. Usednete-li do křesílka, nastane proces obdobný předváděcí akci – vylosujete si slevu 50 %, takže vás masážní polštářek již nestojí 12.000 Kč, ale „pouze“ 5.990 Kč. Zahrnou vás také množstvím informací o zdraví prospěšných vlastnostech výrobku.

Pokud se zákazník později rozhodne zboží vrátit, prodejce reaguje zprávou obsahující důvody, proč odstoupení od kupní smlouvy nemůže být uznáno. Společnost Mogebon s.r.o. přišla s novým odůvodněním, proč nelze peníze vracet. Smlouva byla údajně uzavřena v takzvané mobilní provozovně dle § 17 živnostenského zákona. „Základem tohoto argumentu je fakt, že co je uzavřeno na provozovně, není uzavřeno mimo prostory obvyklé k podnikání. Prodejce tímto opomíjí nebo úmyslně ignoruje ustanovení nového občanského zákoníku, které definuje smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání. V takovýchto případech má zákazník právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

I v případech, kdy smlouva byla uzavřena v mobilní provozovně, má spotřebitel právo na odstoupení od kupní smlouvy, pokud byl chvíli před jejím uzavřením osloven mimo takovou provozovnu (dle § 1828 odst. 2 písm. a) občanského zákoníku). V těchto situacích ovšem spotřebitelům obvykle nezbývá nic jiného, než se svých práv domáhat soudní cestou, navíc s nejistým výsledkem.

 

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

Témata: mobilní provozovna | Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922