Praha (Pressweb) - Žádná výšková stavba nebo velké vodní dílo se neobejdou bez železobetonu. Tento materiál objevil před více než sto lety zahradník z Paříže, když hledal nový materiál pro velké květináře, a od té doby nás provází téměř u každé stavby. I dřevostavba musí mít základovou desku ze železobetonu. Každý přístřešek má alespoň piloty, na kterých stavba stojí, a v betonu jsou ocelové tyče. Tzv. betonářská ocel se dělí na ocelové tyče různého průměru a kari sítě. Z ocelových tyčí se svařují konstrukce, které se pak prolévají čerstvým betonem. Výsledkem je železobeton, který je odolný nejen vůči tlaku (beton), ale také vůči tažným silám.
Kari sítě jsou součástí vodorovných betonových desek
Pokud vytvoříte desku jen z prostého betonu například v místech, kde bude parkovat vozidlo, v dalších letech vám popraská a postupně se degraduje. Je to tím, že beton je sice mimořádně odolný na zatížení, ale má nízkou odolnost na roztahování a smršťování, které způsobuje střídání tepla a chladu. Odolnost vůči tahu získá až ve spojení s ocelí. Ta tahům odolává a tuto vynikající fyzikální vlastnost předá výslednému železobetonu. Proto se do betonových desek přidávají kari sítě. Vyrábí se tak, že se svaří ocelové dráty kolmo k sobě. Dráty jsou silné až 10 milimetrů a kari sítě mají různě velká oka.
Do hutního materiálu zahrnujeme také trubky, plechy a ocelové profily
Betonářská ocel, tedy i kari sítě, patří do skupiny hutního materiálu. Ten zahrnuje trubky, plechy a profilovou ocel. Hutní materiál se používá nejen ve stavebnictví, ale v mnoha dalších oborech, například ve strojírenství, chemickém a automobilovém průmyslu. Trubky se dělí na svařované a bezešvé. Svařované výrobky slouží pro výrobu různých konstrukcí, bezešvé se uplatňují pro vedení plynu a tekutin i při vysokých tlacích. Tzv. vysokotlaké trubky jsou součástí hydraulických a pneumatických zařízení. Plechy se používají v karosářském průmyslu a jako krytiny konstrukčních staveb. Ocelové profily slouží pro výrobu konstrukcí.