Praha (Pressweb) - Přepravní palety jsou dnes už nezbytným prvkem v systému logistiky v tuzemsku i Evropě. Jsou ideální nejen pro přepravu, ale i pro skladování a další manipulaci. Standardní paleta je čtyřcestná, to znamená, že vidlice vysokozdvižných vozíků ji může nabírat ze všech stan. Má takovou nosnost, že lze dávat tři přepravní palety se zbožím na sebe, pokud je zátěž rovnoměrně rozložena. Základní nosnost je u certifikovaného výrobce 1500 kilogramů, musí však unést až 4 000 kilogramů, pokud se ukládají palety na sebe.
Na přepravní palety jsou kladeny přísné nároky
Paleta se vyrábí z kvalitního dřeva, jehož vlhkost nesmí přesáhnout 22 procent. Dřevo pro výrobu tohoto výrobku se proto suší v sušárnách, aby se dosáhlo požadované vlhkosti. Dřevo dále nesmí být napadeno dřevokaznými houbami a plísněni. Paleta se skládá z jednotlivých prken na ložné i nosné ploše, tzv. přířezů, špalíků a spojovacích prken neboli svlaků. České i evropské normy určují druh i počet spojovacího materiálu. Špalík může být i z dřevotřísky. EUR přepravní palety, které kolují Evropou, musí být opatřeny certifikačními značkami i původem výroby, padělání ochranných značek se trestá.
Paleta musí být přiměřeně odolná
Pro výrobu přepravní palety EUR musí mít výrobce licenci a jejich výroba musí odpovídat příslušné vyhlášce. Ta stanovuje například pro dřevo i povolené množství suků, trhlin, smolníků a zbarvení. Přepravní palety EUR musí být přiměřené odolné, aby zvládaly náročné požadavky přepravy, manipulace i skladování. Počítá se s jejich opakovaným využitím. Jejich výrobu upravují přísné normy, které musí vzít v úvahu i bezpečnost při práci. Rozlomení poškozené palety při práci na vysokozdvižném vozíku může vést nejen k poškození zboží a majetku, ale i k vážnému zranění manipulačního dělníka.