Ještě před pár lety byly v oběhu pouze europalety, tedy palety vyrobené výrobcem, který měl licenci od národní železniční společnosti sdružené v Mezinárodní železniční unii (UIC) nebo od Evropské paletové asociace (European Pallet Association). Daly se poznat podle značek EUR a EPAL vypálených na jednom ze špalíků. Dnes je prodej palet velmi široký a zahrnuje i tzv. standardní a atypické palety. Mohou být jednorázové nebo opakovaně využité. Většinou se však používají omezeně na zemí jednoho státu nebo oblasti. Například standardní palety mají stejné rozměry jako europalety, tedy 1200 x 800 mm, ale různou výšku i nosnost.
Prodej palet – pečlivě sledujte označení
Europalety, které kolují Evropou, mají velmi přísné požadavky na výrobu i na prodej palet. Například všechna použitá prkna (přířezy a svlaky) musí být z jednoho kusu dřeva, u špalíků, které mohou být výjimečně i z dřevotřísky, jsou přijatelné jen povrchové trhliny. Přípustná nejsou prkna se smolníky, tedy s dutinami vyplněnými smolou. Dřevo nesmí být napadeno hnilobou nebo dřevokaznými houbami, ale nesmí na něm být stopy ochranných chemických látek. Doporučené je ošetření teplotou minimálně 56 stupňů Celsia po dobu 30 minut. Firmy, které mají prodej palet, toto tepelné ošetření potvrzují označením IPPC.
Nezaměňte europalety za standardní, mohou mít různou nosnost
Obchodníci, kteří používají jen standardní palety nebo atypické palety, se musí řídit přesným označením, které udává zejména nosnost i počet vrstev při stohování. Pokud jde o prodej palet a spoléhají na parametry, které mají europalety, je to chyba. Europalety musí mít všechny parametry stejné podle mezinárodní i české normy, to se však netýká standardních palet. Europaleta je čtyřcestná, vysokozdvižný vozík ji může nabrat vidlemi ze všech stran, její nosnost je maximálně 1 000 kg, pokud je zátěž rozložena libovolně na horní ploše palety. Protože dávat lze jen tři palety na sebe, spodní musí mít nosnost maximálně 4 000 kilogramů.