Praha (Pressweb) - 16. 6. 2022: Čtrnáct procent zaměstnaných Čechů letos kvůli inflaci zkrátí svoji dovolenou, aby ušetřili. Dalších pět procent lidí ji musí přizpůsobit potřebám firmy kvůli nedostatku zaměstnanců. Vyplývá to z dat, která pro personální společnost Předvýběr.CZ v červnu sesbírala agentura Data Collect.
Osm z deseti lidí svoji představu o dovolené letos měnit nemusí: 65 % si její hlavní část vybere v létě, dalších patnáct procent v jiném ročním období.
„Nejmenší problémy dělá inflace zaměstnancům v Praze, naopak nejvíc se musí přizpůsobit potřebám firmy Jihočeši,“ upřesňuje František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ. Jenom 4,8 % pražských respondentů plánuje šetřit, naopak 16,7 % dotazovaných z jižních Čech musí plánovat dovolenou podle firmy.
Hlavní část dovolené nejčastěji trvá dva týdny (28,6 % respondentů), mezi jedním až dvěma týdny si vybírá 27,4 % dotázaných a týdenní dovolenou čerpá 26,8 % lidí. Delší než dvoutýdenní rekreaci si dopřává 12,6 % zaměstnanců, volno kratší než týden má jen 4,6 % lidí.
Vede tuzemsko a moře, zlomek lidí si přivydělává
Dovolenou tráví Češi nejčastěji cestováním po tuzemsku (28,4 %) nebo u moře (24,8 %). Zhruba šestnáct procent lidí odpočívá doma, třináct procent jich tráví čas na chatě nebo chalupě a jedenáct procent cestuje po zahraničí. „Téměř dvě procenta lidí si během dovolené přivydělává v jiném zaměstnání,“ dodává šéf personálky. Další prací tráví dovolenou 1,6 % Čechů, přičemž v jižních Čechách je jich víc než čtyřnásobek (6,7 %). V domácnostech se šesti a více členy si přivydělává téměř každý třetí.
Čtyři z deseti lidí pracují i na dovolené
Nadpoloviční většina zaměstnanců během dovolené odpočívá. Podle průzkumu ale každý čtvrtý „občas něco vyřídí“, čtrnáct procent respondentů udržuje kontakt s firmou e-mailem nebo prostřednictvím telefonu a tři procenta jich uvedla, že intenzivně pracují.
Polovina zaměstnanců je bez benefitů
Celkem 53 % respondentů uvedlo, že jim zaměstnavatel neposkytuje žádný benefit související s dovolenou. Mezi nejčastější výhody pak patří týden dovolené navíc (30,6 %) a finanční příspěvek na dovolenou (14,2 %).
Data pro reprezentativní průzkum sesbírala agentura Data Collect prostřednictvím svého online panelu na vzorku 500 pracujících respondentů starších osmnácti let.
::
Předvýběr.CZ je česká personální společnost, která působí na trhu od roku 2008. Soustředí se na předvýběr vhodných kandidátů, kdy oslovuje uchazeče přes online pracovní portály, online databáze, rozsáhlou interní databázi kontaktů a sociální sítě. O kvalitní vyhledávání a relevantnost kandidátů se stará více než 50 zaměstnanců pracujících v pražské centrále a v regionálních kancelářích na Vysočině, v Brně a v Ostravě. Personální agentura je generálním partnerem klubu Předvýběr.CZ Florbal Mladá Boleslav, generálním partnerem Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočina a partnerem fotbalového klubu FC Vysočina Jihlava. Podporuje činnost Nadačního fondu Toník, spolku Dobré víly a ústavu Cesta z krize.