dTest varuje: dárek po telefonu není zadarmo

Zadavatel: Časopis dTest | 17.4.2014 | Obchod, e-commerce

Praha (Pressweb) - Další společnost se sídlem ve Švýcarsku se rozhodla oslovit české zákazníky zásilkovým prodejem. Holicí strojky Good Shave rozdávané po telefonu má stále více českých spotřebitelů. Jeden telefonický rozhovor a každý získá holicí strojek jako dárek. Není to však zadarmo. Obdarovaní musí uhradit poštovné a balné dosahující výše běžné ceny tohoto zboží a jednou zásilkou to nekončí.

Společnost Westerfield International mající sídlo ve Švýcarsku obvolává české domácnosti se záminkou ankety zjišťující používání holicích strojků. Odměnou trpělivému volanému má být darovaný výrobek. Jindy anketu vynechají a rovnou nabízí bezplatný uvítací balíček. Náklady na zabalení a dopravu si však už musí spotřebitel uhradit sám. Navíc se společnost snaží zavázat zájemce k pravidelnému odběru výrobků formou předplatného, což se překvapený zákazník dozví až s první zásilkou.

„Dárek po telefonu není rozhodně zadarmo a spotřebitelé si jen přidělají starosti s vracením opakovaně zasílaných nechtěných produktů,“ varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodává: „Pokud podnikatel činí spotřebiteli nabídku po telefonu, je povinen mu podle zákona sdělit základní údaje o sobě, tedy kdo je a kde sídlí. Rovněž musí ze strany podnikatele zaznít další informace uložené zákonem, v tomto případě například fakt, že co dva měsíce bude chodit jedna zásilka za druhou po neomezenou dobu.“

Spotřebitelé mají právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží a dostat své peníze zpět. Obchodní podmínky uveřejněné na internetových stránkách společnosti Westerfield International obsahují mimo jiné ustanovení nutící spotřebitele zasílat odstoupení od smlouvy i případné reklamace do Holandska. „Takový požadavek má pouze za cíl odradit spotřebitele od uplatnění jeho zákonných práv. Pokud s obchodními podmínkami není zákazník během hovoru seznámen, nezavazují jej. Pro účely odstoupení od smlouvy může využít českou adresu uvedenou na vystaveném dokladu,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Kde tato společnost získala osobní údaje spotřebitelů, kteří s ní neměli dosud nic společného? Obchod s osobními údaji pro marketingové účely v České republice jen kvete. Lidé často uvádějí své jméno, adresu a telefonní číslo z důvodu vystavení různých zákaznických karet, osobními údaji klientů disponují i operátoři a jiní poskytovatelé služeb. Součástí souhlasu se zpracováním osobních údajů bývá i souhlas s jejich předáním smluvním partnerům podnikatele za účelem nabízení zboží či služeb.

V případě obchodních nabídek od neznámého podnikatele má spotřebitel právo na sdělení názvu společnosti a jejích kontaktních údajů. Může si vyžádat informaci, které údaje o něm společnost zpracovává a odvolat souhlas s jejich využíváním pro obchodní nabídky a požadovat odstranění údajů z databáze. Nesouhlas musí mít písemnou formu a být druhé straně doručen. Pokud i přesto nabídky ze strany daného obchodníka neustanou, měl by se spotřebitel obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů, který porušování zákona může postihnout.

 

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

Témata: holicí strojky Good Shave | Region: ČR

Redakční poznámka: Za pravdivost obsahu odpovídají zadavatelé jednotlivých článků.

Zadavatel:

Časopis dTest

Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Obrázek uživatele dTest
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu... vice ›
Časopis dTest
Černomořská 10
101 00 Praha-Vršovice
Česká republika
dtest@dtest.cz
Tel: +420 241 404 922