Praha (Pressweb) - Když vidíte, jak se staré palety likvidují na palivové dřevo, můžete mít pocit, že jejich výroba je jednoduchá, že se brzy opotřebují a vyhodí. To je velký omyl. Palety jsou nepostradatelnou součástí dnešní distribuce zboží po celém světě. Bez palet bychom zboží zřejmě dávali do košů, nakládali je ručně a kamiony by musely jezdit daleko častěji. Vynález palety byl skutečně velkým přínosem. Šťastným nápadem bylo nastavení jejich rozměrů, které odpovídaly rozměrům železničního vagonu, aby se maximálně využila skladovací plocha. Výroba dřevěných palet se tomu přizpůsobila, stejně jako později plocha nákladového prostoru automobilů.
Výroba dřevěných palet podléhá českým i mezinárodním normám
Výroba dřevěných palet podléhá přísným českým i mezinárodním normám. Ty upravují nejen použití vhodného dřeva, ale i rozměry prken, jejich konstrukci i počet spojovacích hřebíků. Základem jejich výroby je tzv. paleta EUR, která má rozměr 1 200 x 800 milimetrů, je nabíratelná ze všech čtyř stran, průměrnou nosnost má 1 500 kilogramů a stohuje se (ukládá na sebe) ve třech vrstvách. Skládá se z opěrné a ložné podlahy, které jsou odděleny špalíky. Jednotlivá prkna, tzv. přířezy podlah jsou spojena příčnými prkny, tzv. svlaky. Výroba dřevěných palet rozlišuje také vratné a nevratné podložky.
V nabídce jsou i atypické palety
Kromě europalet existují na trhu palety s jinými rozměry. Výroba dřevěných palet, kterou upravuje česká norma, zahrnuje tzv. standardní palety s desítkou různých rozměrů. Největší transportní podložky mají rozměr 2 400 x 1 600 milimetrů a jejich nosnost je 2 500 kilogramů. Všechny transportní podložky podle české normy mohou být využívány opakovaně. Existují také tzv. atypické palety na jedno použití, které se uplatňují při přepravě břemen nezvyklého rozměru. Mají například celistvou podlahu bez mezer, nebo naopak větší mezery mezi prkny, případně vzhled dřevěné krabice, nebo jsou celé z dřevotřísky.