Praha (Pressweb) - Myslíte si, že klasické papírové novoročenky už nejsou moderní? Právě naopak. V záplavě elektronické komunikace dostávají úplně jinou náplň. Nejsou jen běžným přáním k Vánocům či Novému roku, stávají se luxusním dárkem, kterému věnujete čas a peníze. Příjemci takového dárku musí ocenit váš vkus či výběr a určitě si také přání rádi vystaví. Kdežto elektronickou komunikaci smažete jediným stiskem klávesy. Papírové novoročenky byly už v minulosti vyhledávaným sběratelským artiklem, ale dnes povýšily do vyšší kategorie.
Novoročenka se k nám rozšířila z Francie
Novoročenka má už docela dlouhou historii. Přání k Vánocům bylo dříve výhradně církevní záležitostí, v podstatě se tím připomínala významná křesťanská tradice. Vždy se přálo osobně z očí do očí, ale některé velké šlechtické či měšťanské rodiny si v průběhu 19. století pro zjednodušení začaly přání posílat kurýry a později poštou. Zvyk přejaly z Francie, kde se novoročenky staly velmi oblíbené. Postupně se ustálila forma těchto přání. Vždy šlo o papírovou kartičku samostatnou nebo přeloženou, kde byl francouzský nápis „pour féliciter“ což znamenalo „pro blahopřání“ doplněný o osobní přání pro adresáta. Už se nepřálo jen k Vánocům, ale i k Novému roku.
U novoročenek lze vybrat papír, zdobení, motivy i druhy tisku
Dnešní novoročenka je velmi propracované dílko. Záleží i na výběru papíru, bývá tvrdší, hedvábný nebo perleťový, častěji v různém barevném provedení. Okraje kartičky bývají zdobené. Záleží na motivech, které doplňují vlastní text blahopřání. Obvyklé motivy jsou vánoční, tedy stromečky, sněhové vločky, květiny, dárky. Luxusní novoročenka z produkce firmy Pamas Bohémia Uherský Brod bývá i ozdobená křišťálem značky Swarovski. Důležitý je také tisk přání. Samozřejmě lze vybrat z mnoha typů písma a vytisknou ho například horkou ražbou, nebo některou z moderních digitálních technik.