Praha (Pressweb) - Rozhodujete se, zda nadále využívat již použité palety? Bude vaše zboží v pořádku, i když transportní podložky jsou tmavé a již delší dobu používané? Naše i mezinárodní normy stanovují, jaké podložky jsou po transport nevhodné a mají se vyřadit. Jsou to ty, které mají dřevo zasažené plísní nebo dřevokaznými houbami, s prasklými přířezy, svlaky a špalíky, nebo když jsou obnažené hřebíky. Někteří výrobci palet své produkty také opravují a vyměňují poškozená prkna. I při opravách však musí dodržovat přísné normy. Například paleta trvale znečištěné například cementem, olejem, nebo s příčně i podélně zlomenými svlaky je určena k vyřazení.
Pozor také na falešné palety
Po Evropě také kolují falešné palety, které však nesplňují normy a uživatelné by je měli okamžitě vyřadit. Jsou nebezpečné z toho důvodu, že nesplňují kvalitativní požadavky na výrobu a mohou se při transportu rozbít, ohrozit obsluhující personál, a také poškodit přepravované zboží. Poznají se podle toho, že jim chybí správné označení. Licencovaná paleta má vypálený znak EUR nebo EPAL v oválu, označení původu země a kód výrobce. Licence poskytují národní železniční společnosti, které jsou členy mezinárodní železniční unie (UIC), a také European Pallet Association (EPAL).
Výroba palet je daná normami – určují i počet hřebíků
Standardní palety typu EUR musí vždy odpovídat normě, která stanovuje podmínky pro jejich výrobu. Například dřevo může být smrkové i listnaté o vlhkosti do 22 procent. Správné rozměry jsou 1200 x 800 x 144 milimetrů, jejich hmotnost je kolem 25 kilogramů. Prkna, která se používají na jejich výrobu, se dělí na přířezy, které tvoří ložnou a opěrnou stranu, a příčné svlaky, jež paletu zpevňují a zabraňují jejímu kroucení. Jednotlivé dřevěné díly včetně špalíků (mohou být i z dřevotřísky), se spojují speciálními hřebíky, celkem jich je 78. Horní hrany ložné podlahy i rohy jsou zkosené.