Praha (Pressweb) - Co je fenoménem přepravy zboží v posledních desetiletích? Přepravní paleta. Zajistila snadnou manipulaci se zbožím v obchodech, přepravních terminálech, ve výrobě, a také maximální využití prostoru. Umožnila tzv. stohování neboli skládání palet se zbožím na sebe. Přepravní paleta má normovanou nosnost a například při stohování maximálně tří palet na sobě musí spodní unést 4 000 kilogramů zboží, které je na paletě rovnoměrně rozmístěno. Jde o jednoduchou dřevěnou konstrukci s ložnou plochou, kterou může vysokozdvižný vozík nabrat ze všech stran.
Přepravní paleta se vyrábí dle norem
Přepravní paleta váží 20 až 24 kilogramů, je složena s dřevěných přířezů, svlaků a špalíků s celkovými rozměry 1200 x 800 x 144 mm. Má opěrnou podlahovou a ložnou plochu o velikosti téměř jednoho čtverečního metru. Je spojena 78 speciálními hřebíky. Výroba palety ve standardizované podobě, tedy europalety, podléhá evropské a české normě. Výrobci dostávají licenci na jejich výrobu, kterou schvaluje mezinárodní železniční unie (UIC). Vyrobená paleta je pak označena logy EUR a EPAL, značkou země a kódem výrobce. Jedině taková přepravní paleta pak smí obíhat po zemích Evropské unie v rámci železniční a kamionové přepravy zboží.
Kromě europalet se vyrábějí také atypické palety
Standardizované evropské palety jsou čtyřcestné, to znamená, že vysokozdvižný vozík je vidlemi může nabírat ze všech stran. Existují i atypické palety určené k přepravě speciálního zboží. Europaleta typu 2 má rozměry 1 200 x 1 000 x 144 mm a o jedno svrchní prkno více. Nelze ji nabírat nízkozdvižným vozíkem. Europaleta typu 3 má rozměry 1 000 x 1 200 x 144 mm a má také 7 svrchních prken. Europaleta typu 6 má rozměry 800 x 600 x 144 mm. Dále se vyrábějí přepravní palety nevratné se stejnými rozměry, jako mají europalety, ale s různou nosností.