Praha (Pressweb) - Pro přepravu zboží slouží dřevěná paleta. Je to univerzální podložka většinou se standardizovanými rozměry i zpracováním, která má usnadnit nakládku i vykládku zboží a využít maximálně úložný prostor v železničních vagónech a kamionech. Původně byla určena pro distribuci zboží jen v železničních vagónech, tomu odpovídají i její rozměry, ale obchodníci si ji natolik oblíbili, že se rozšířila i do kamionové přepravy. Je čtyřcestná, to znamená, že se dá nabírat vidlemi vysokozdvižných vozíků ze všech čtyř stran. Má nosnost až 2 000 kg, pokud je zboží rozloženo celistvě po ložné ploše.
Dřevěná paleta označená logy EUR a EPAL
Dřevěná paleta může být neoznačená a označená. Logo EUR nebo EPAL vypálené na dřevěném špalíku znamená, že výrobek splňuje přísnou mezinárodní normu UIC pro výběr dřeva a výrobu palet. V ní je uvedeno, z jakých druhů dřeva se paleta může vyrábět, jakou musí mít maximální vlhkost, z kolika prken (přířezů a svlaků) a špalíků je sestavena, či kolik hřebíků smí být použito. Normovaná dřevěná paleta má rozměry 1200 x 800 x 144 milimetrů, na sebe se mohou dát maximálně 3 palety se zbožím, spodní paleta pak musí unést až 4 500 kg.
I falešné palety kolují Evropou
Neoznačená dřevěná paleta se může používat jen pro vnitrostátní přepravu a musí být u ní uvedeno, jakou má nosnost. Standardní dřevěné podložky mají obvykle rozměry stejné jako europalety, ale mohou mít i jinou, podle toho, pro jaké zboží jsou určeny. Obecně se označují jako atypické či nestandardní palety. Existují však i falešné palety EPAL či EUR, které vyrábějí výrobci bez licence a jež většinou nesplňují normy na kvalitu a provedení. Takové palety mohou být velmi nebezpečné, protože negarantují požadovanou nosnost podložky a mohou ohrozit obsluhující personál.