Praha (Pressweb) - Co usnadňuje a urychluje dopravu zboží? Je to přeprava na paletách. Palety jako dřevěné přepravní podložky se objevily už v polovině 60. let nejprve na železnici. Železniční dopravci hledali způsob, jak co nejlépe využít ložnou plochu vagónů pro dopravu zboží. Potřebovali totiž maximálně využít celý prostor, aby byla přeprava zboží co nejlevnější a přilákala obchodníky. Vymysleli proto tvar i rozměry podložky, na kterou se bude zboží ukládat už u výrobců. A co bylo důležité, podložka se měla používat opakovaně. Tak se zrodila dřevěná paleta.
Přeprava na paletách – musí splňovat bezpečností požadavky
Návrh palety se poté upravoval podle zkušeností z praxe. Nynější tzv. EURO paleta má rozměry 1200 x 800 x 144 milimetrů, skládá se z ložné plochy, na kterou se ukládá zboží a podlahové plochy, jež se opírá o podlahu. Prkna, která tvoří ložnou i podlahovou plochu se dělí na přířezy a svlaky a jsou odděleny špalíky. Paleta je čtyřcestná, lze ji nabírat vidlemi vysokozdvižných vozíků ze všech stran. Přeprava na paletách splňuje i bezpečnostní požadavky, to znamená, že špalíky v rozích jsou skosené, stejně jako krajní hrany přířezů. Přeprava na paletách musí být také bezpečná pro obsluhující personál - je přesně daná maximální nosnost přepravní podložky.
Palety mají přesně danou nosnost, povoluje se stohování tří palet
Nosnost jedné europalety je maximálně 2 000 kilogramů v případě, že je zboží rozloženo pod celé ploše rovnoměrně. Pokud se palety stohují, a dovoleno je dávat pouze tři palety na sebe, musí spodní paleta unést až 4 000 kilogramů. Přeprava na paletách klade důraz i na kvalitu použitého dřeva. Může být listnaté i smrkové, nesmí vykazovat poškození hnilobou, plísní, dřevokaznými houbami či hmyzem. Dřevo může mít maximální vlhkost 22 procent a nesmí na něm být stopy po chemickém ošetření.