Praha (Pressweb) - Užitečným pomocníkem při transportu zboží v Evropě jsou přepravní palety. Umožňují snadnou manipulaci se zbožím, maximální využití místa v kamionech a železničních vagonech a snadné skladování. Palety mají standardizované rozměry, takže výrobci nákladních vozů i skladovacích prostorů s nimi počítají. U evropských kamionů, u nichž je šířka vnitřní skladovací plochy 2 450 mm, se vejdou tři palety vedle sebe při ukládání na délku, nebo dvě vedle sebe při ukládání na šířku. Jediným problémem je námořní přeprava lodních kontejnerů, které vycházejí z amerických standardů a europaletám neodpovídají.
Palety mají standardizované rozměry i kvalitu
Evropská dřevěná paleta má rozměry 1200 x 800 x 144 mm. Vznikla v roce 1961 na základě dohody Mezinárodní železniční unie (UIC) s jednotlivými národními železnicemi pro potřeby efektivní dopravy, vykládky a nakládky zboží. Počítalo se s tím, že přepravní palety budou mít stejnou kvalitu i rozměry a budou se využívat opakovaně. To urychlí a usnadní přepravu. Dnes se odhaduje, že dřevěná paleta ušetří při přepravě zboží až 90 % času oproti manipulaci se zbožím, které není na paletách. Pravidla pro výrobu europalet obsahují parametry pro použité dřevo. Například vlhkost dřeva nesmí přesáhnout 22 %, všechny díly musí být z masivu, pouze u špalíků je povolena výroba z dřevotřísky.
Dřevěná paleta musí snést zatížení až 4 000 kg
Přepravní palety se z původní pomůcky pro transport po železnici rozšířily i do kamionové dopravy. Výhodou je, že výrobci zboží přizpůsobili i obaly svého zboží rozměrům palety, aby se na ni co nejvíce vešlo. Tyto dřevěné výrobky mají i standardizovanou nosnost a dají se ukládat i se zbožím na sebe, tzv. stohovat. Stohování palet se využívá ve velkých skladech a obchodních halách. Spodní paleta musí unést maximálně 4 000 kg zboží při rovnoměrném zatížení. Zboží se na paletách upevňuje obalením smrštitelnou fólií nebo ocelovými či plastovými páskami.