Praha (Pressweb) - Už jste někdy seděli v kavárně, kde je nábytek vyroben z přepravní palety? Musíte uznat, že to vypadá zajímavě a nápaditě. Ale není to proto, že by paletám zvonila hrana. Tato transportní pomůcka už dobyla Evropu a teď se snaží proniknout i do zámoří. Brání tomu jenom to, že lodní kontejnery nevycházejí z metrické měrné soustavy, ala z angloamerické, a palety nevyužijí veškeré místo. Ale na americké pevnině je už používají. Teď jen přizpůsobit kontejnery rozměrům palety, aby už konečně ovládly transport celého světa. Je až neuvěřitelné, co taková přepravní podložka za pár desítek let dokázala.
Přepravní palety nás provázejí více než 50 let
Přitom přepravní palety byly určeny především pro železniční přepravu. Mají rozměry 1200 x 800 x 144 milimetrů a využijí maximálně ložní plochu železničního vagónu. Zpočátku neměla jejich výroba až tak pevná pravidla, ale od roku 1968 existují standardy pro materiál a zhotovení včetně použitého spojovacího materiálu. Dřevo může být jehličnaté i listnaté, ale bez plísní či dřevokazných hub. Vlhkost materiálu u přepravní palety nesmí překročit 22 procent, takže dřevo se musí vysoušet. Skládá se ze dvou typů prken – přířezů a svlaků, a špalíků. Ty mohou být i z dřevotřísky. U palety se rozlišuje opěrná a ložná plocha, váží 20 až 24 kilogramů.
Palety mají přesně danou nosnost
Přepravní palety na první pohled nevypadají nějak bytelně, ale každá musí unést až 2 000 kilogramů, pokud je zboží rovnoměrně rozložené po celé ploše. Při transportu i skladování se mohou dávat se zbožím až tři palety na sebe, spodní má nosnost maximálně 4 000 kilogramů. Transportní podložky pendlují po celé Evropě, ale i v dalších částech světa. Odhaduje se, že je v pohybu až půl miliardy palet. Jejich výhodou je to, že pomáhají při manipulaci se zbožím, nakládka i vykládka probíhá velmi rychle a pohodlně, protože se při ní využívají vysokozdvižné vozíky.