Praha (Pressweb) - Pokud patříte mezi skutečné cyklonadšence nebo se jízdě na kole věnujete profesionálně, rozhodně se vám vyplatí zapřemýšlet nad pořízením některých kousků dílenského nářadí na kolo, které sice něco stojí, ale možností jejich použití doma se snižují náklady za profi servis a dokupování opotřebených cyklo dílů. Jedním z takových nástrojů je momentový klíč.
Co je to momentový klíč?
Momentový klíč je speciální nářadí na kolo - měří sílu, kterou působíte na dotahovaný šroub. Každý šroub na kole má stanovené maximální množství síly, kterou můžete při jeho dotahování použít. Momentový klíč umožňuje přesné dodržení předepsaného krouticího momentu - momentu síly - měřicím zařízením nebo přerušením utahování. Tím chrání závity před poškozením z přílišného utažení. Pokud se šrouby a matice dotahují pomocí momentového klíče, nemělo by nikdy dojít k jejich poškození nebo stržení závitu.
Utahovací moment
Výrobci veškerých kvalitních komponentů hodnotu utahovacího momentu u svých výrobků uvádějí a je radno ji dodržovat. Někteří výrobci totiž dokonce omezují záruku na poškozené komponenty, pokud zákazník neprokáže, že při jejich montáži použil momentový klíč.
Bezpečnost především
Správný utahovací moment upevňovacích prvků je velice důležitý i pro vaši bezpečnost. Šrouby, které jsou utažené příliš, se mohou „přetáhnout“ a deformovat. Naopak šrouby, které nejsou dotaženy tak, jak mají, se mohou hýbat a uvolňovat. U každého takto špatně utaženého prvku pak může dojít k náhlému poškození, což může vést k fatálnímu defektu.
Důležité je také průběžně si ověřovat, že máte momentový klíč správně kalibrovaný. Vyplatí se také postupovat podle pokynů výrobce toho kterého momentového klíče týkajících se správného způsobu nastavení a použití klíče – jedině tak dosáhnete skutečně přesných výsledků.
Orientační utahovací momenty některých komponentů SHIMANO
- osa šlapacího středu: 50-70 Nm
- šroub upínacího třmenu řídící páčky řazení: 6-8 Nm
- šroub upínacího třmenu řadící páčky Rapidfire: 6-8 Nm
- šroub upínacího třmenu paky Dual kontrol: 6-8 Nm
- šroub upínacího třmenu brzdové páky: 6-8 Nm
- rychloupínání náboje: 5-7,5 Nm
- osa pedálu: 35 Nm