Praha (Pressweb) - Existují dvě společnosti – Mezinárodní železniční unie (UIC) a Evropská paletová asociace (EPAL), které poskytují licenci na výrobu europalet. U Mezinárodní železniční unie licenci vydává každý národní dopravce, který je jejím členem. V České republice to jsou České dráhy. Výroba a prodej dřevěných palet podle těchto licencí podléhá přísným požadavkům neboli normám. Ty upravují nejen používané dřevo, jeho kvalitu, přesnou konstrukci palety, rozměry prken (přířezů a svlaků) i spojovací materiál. Například na spojení všech dílů europalety je potřeba 78 speciálních hřebíků.
Výroba a prodej dřevěných palet EUR a EPAL se kontroluje
Výroba a prodej dřevěných palet zahrnuje i správné označení europalet. Na centrálním špalíku musí být vyraženo (vypáleno) číslo licence, kód země, kde byla vyrobena a zkratka IPPC, což znamená, že paleta je ošetřená v souladu s ochranou životního prostředí. Od roku 2010 se už nesmí palety ošetřovat chemicky, ale jen tepelnou úpravou. Na pravém špalíku jsou v oválu označení EPAL nebo EUR. Výroba a prodej dřevěných palet se pravidelně kontroluje a namátkou se zkouší i odolnost palety, například průhyb podlahy, kvalita špalíků, a pevnost při stohování. Kontroloři zjišťují, zda se při zátěži nedeformuje celá paleta nebo její části.
Standardní palety se vyrábějí dle českých norem
Výroba a prodej dřevěných palet, které nenesou označení EUR nebo EPAL, je upravena českými normami a tyto palety se nazývají standardní. Jsou na ně kladeny prakticky stejné požadavky jako na europalety, tedy jak na kvalitu dřeva, tak i technologii výroby. Jsou stejně jako europalety čtyřcestné, to znamená, že se dají nabírat vidlemi vysokozdvižných vozíků ze všech čtyř stran, skládají se z 11 prken a 9 špalíků. Standardní palety podle českých norem jsou vratné i nevratné a mohou mít až deset rozměrů, ale nejběžnější je rozměr stejný jako u europalety, tedy 1200 x 800 x 144 mm.