Praha (Pressweb) - Víte, že první karosérie automobilů měly kostru z jasanového dřeva a teprve na ní se dávaly plechy? Bylo to docela praktické, protože jasanové latě pohlcují vibrace a chvění, a jízda ve voze byla poměrně komfortní. Vývoj však šel dopředu, byla snaha snížit hmotnost vozu a dřevěná kostra byla moc těžká. Vytvářely se proto samostatné plechové díly, které se spojovaly svařováním. Vyráběly se formy, ve kterých se plech tvaroval. I dnes se nové tvary karosérii modelují z hlíny a z ní se pak vyrábí forma. Vlastní tvar automobilu si tak může vytvořit každý, ale speciální hlína k modelování je velmi drahá.
Plechy jsou vhodné pro střechy i opláštění budov
Nejen na karosérie vozů se uplatňují plechy, jejich využití je široké, například ve stavebnictví či v zámečnických oborech. Například velké skladovací haly mají ocelovou kostru, střecha a plášť je z plechu. Uplatňují se tzv. sendvičové panely, které jsou složené z několika vrstev tepelné izolace, vnější a vnitřní povrch tvoří plechy. Panely se k sobě skládají a velmi snadno se vytvoří celý plášť objektu. Stavby se sendvičovými panely se staví velmi rychle a ušetří tak čas. Obvykle mají plechovou střechu. Využívá se buď hladký plech, nebo vlnitý či trapézový.
U svařování tenkých plechů hrozí deformace materiálu
Tenké plechy se snadno upravují. Dají se lehce ohýbat, řezat a svařovat. Vždy se dá uplatnit několik technologií. Řezat se dají například plamenem, plazmou, laserem i vodním paprskem. Pro tenký plech není vhodný plamen ani plazma, nejvhodnější je laser a vodní paprsek. Také při svařování tenkých plechů se používají různé technologie. Důležité je použít takovou, která eliminuje deformaci materiálu. Nejvíce se používá metoda MIG/MAG, což je svařování v ochranné atmosféře, a také metoda TIG. Ta se liší tím, že používá wolframovou elektrodu. Výhodou této technologie je možnost svařovat opravdu tenké materiály.