Praha (Pressweb) - Jak převážet větší množství různého zboží, aby se dobře nakládalo a vykládalo? Samozřejmě, že na paletách. Dřevěné palety jsou fenoménem posledních několika desetiletí. Zpočátku jednoduchý nápad, jak využít bezezbytku ložný prostor v nákladním železničním vagonu, se postupně změnil v nepostradatelnou pomůcku transportu zboží po celém světě. Rozměry tzv. europalety jsou 1200 x 800 x 144 milimetrů a měly umožnit naskládat na plochu vagonu co nejvíce palet. Je to i dnes nejběžnější rozměr tzv. standardních palet, ale české norma připouští ještě dalších 9 rozměrů.
Dřevěné palety musí splňovat české i mezinárodní normy
Pravidla výroby palet se postupně ustálila a dala vzniknout řadě českých i mezinárodních norem, které stanovují podmínky pro druh dřeva, rozměry přířezů i pro počet a typ spojovacích prvků. Dřevěné palety typu EUR se skládají z ložné a opěrné podlahy, které jsou vyrobeny z prken – přířezů, mezi nimiž jsou mezery. Podlahy jsou odděleny krátkými sloupky - špalíky a zpevněny dalšími prkny – svlaky, aby je bylo možno nabírat vidlemi vysokozdvižných vozíků ze všech čtyř stran. Dřevěné palety jsou vyrobeny z jehličnatého nebo listnatého dřeva, ale pečlivě se hlídá, aby dřevo nebylo napadeno plísněmi či dřevokaznými houbami.
Odolnost a pevnost palety se ověřuje i pádem s výšky
Dřevěné palety se mohou využívat opakovaně, jsou tedy vratné, nebo jednorázově – nevratné. Pro dopravu zboží je důležitá nosnost. Díky chytré konstrukci unese běžná paleta velký náklad. Nosnost standardní palety o rozměrech 1200 x 800 milimetrů je 1 500 kilogramů. Při stohování palety, tedy nakládání na sebe včetně zboží, musí nejspodnější paleta unést až 6 000 kilogramů, protože u standardní palety je povoleno stohování maximálně čtyř vrstev. Kvalita palet vyráběných podle norem se ověřuje i zkouškou pevnosti, zda se podlahy neprohýbají, zda vydrží stohování, nebo pádem z výšky jednoho metru kolmo na roh palety.