V posledních měsících jsme si zvykli, že se naše pracoviště v některých profesích mohlo přesunout do domácích prostor. Jak to vidí bezpečnost práce a na jaká rizika si dávat pozor?
Osamocený pracovník
Když jste na home office, jste z hlediska BOZP osamocený pracovník. Tento pojem označuje osobu, která vykonává svou činnost izolovaně od ostatních lidí. Nemá také přímý dohled. S tím jsou spojena určitá rizika, která ovlivní nejen bezpečnost práce, ale také efektivitu celého procesu. BOZP školení a informace se soustřeďují také na tyto činnosti.
Doma není tak bezpečno, jak si myslíme
Možná si myslíte, že práce z domova má nulová rizika. Mnohdy to tak ale není. Na vině je špatný technický stav budovy i jejích komponentů. Zástrčka, která jiskří, vybitý detektor kouře, špatná ergonomie práce, psychická zátěž spojená s přítomností dalších osob na našem pracovišti – to jsou faktory, které se podepisují na našem fyzickém i psychickém stavu. Bohužel negativně.
Největší rizika při práci na home office
Mezi největší strašáky všech, kdo pracují doma, se řadí zejména tyto poznatky:
- Zdravotní i psychologická rizika spojená s prací na počítači.
- Ergonomická rizika, která vznikají jako reakce na špatné držení těla, dlouhodobé sezení a podobně.
- Psychosociální rizika, mezi které se řadí deprese, syndrom vyhoření, ale také nadměrný stres nebo porušování pracovní doby ze strany zaměstnavatele.
- Nepravidelná revize strojů i zařízení v budově, a to včetně požární techniky.
Ergonomie je důležitá
Ergonomie práce je velmi propracovaný systém poznatků. Při práci na home office vás bude zajímat například to, zda je vaše židle správně nastavená, nebo zda se vaše lokty opírají o opěrky vaší pracovní židle. Na vašem stole by měl být dostatek prostoru, klávesnice by měla být čistá a dostupná. Při práci s počítačem si pohlídejte, aby byla vaše obrazovka čistá a umístěná tak, že nebude docházet k jejímu oslnění v rámci slunečního svitu.
I home office má řadu úskalí.