Praha (Pressweb) 26. 3. 2021: Třiadevadesát procent firem povinné testování zaměstnanců zvládá podle nařízených pravidel, vyplývá z online průzkumu, který personální agentura Předvýběr.CZ uskutečnila v rámci svého panelu stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem.
„Nejčastější překážku představuje nedostupnost testů,“ shrnuje František Boudný, šéf Předvýběru.CZ. Na nedostatečnou dostupnost testů si stěžuje 27 % zaměstnavatelů. „Co jsme dokázali zajistit během týdne, stát není schopný zajistit měsíce. Kdybychom postupovali jako stát, dávno neteče voda a nejde elektřina,“ říká Petr Slezák, personální ředitel Veolia ČR.
Personální ředitelka Štěpánka Zdvořáková z firmy Schindler státu vytýká, že je požadovaná realizace nařízení v nereálně krátké době, která jsou nákladná, není přitom viditelné využití těchto nařízení. „Zmar a chaos!“ hodnotí vládní opatření Jiří Malúš, jednatel společnosti Datron Technology. „Vláda od srpna totálně selhává, nemá koncept, co dělá nedává vůbec žádný smysl. Vládní úředníci si udělali z kovidu výnosný byznys, za který budou platit naše děti,“ říká ředitel firmy Broadridge Martin Jeřicha.
Kromě špatné práce vlády kritizují firmy i výši kompenzace nákladů souvisejících s testováním. „Přenesení zodpovědnosti na zaměstnavatele samozřejmě chápeme, ale výši příspěvku na test nerozumíme. Za šedesát korun se testy pořídit nedají,“ vytýká Magda Brožíková, HR manažerka společnosti Software602. V průměru dosahují náklady firem na testování jednoho zaměstnance zhruba 190 korun.
V šesti z deseti firem funguje samotestování; 87 % zaměstnavatelů hlásí nulový podíl pozitivních zaměstnanců.
Firmy mají vlastní plány opatření pro kritickou situaci
Téměř tři čtvrtiny podniků (73 %) mají vlastní plán opatření pro případ, že by větší počet zaměstnanců musela zůstat doma. „Opatření máme nastavená již delší dobu. V kanceláři je pouze minimální počet zaměstnanců. Na call centru jsou pouze nováčci, kteří potřebují podporu nadřízeného. V jiných odděleních je v kanceláři vždy jen jeden člověk,“ popisuje HR manažerka Denisa Hájková z Klikpojištění.cz.
Podle Jany Kupkové z SGS Česká republika by se takovým plánem začali řídit v momentě, kdy by víc než 20 % zaměstnanců bylo nakažených, Petr Slezák z Veolie říká, že jako součást kritické infrastruktury musí být schopní zajistit konkrétní pozice provozního typu bez ohledu na podíl nemocných. Personální ředitelka Štěpánka Zdvořáková dodává, že cestou, jak situaci zvládnout, je dobrá kooperace týmů mezi jednotlivými regiony.
Uvažované uzavření podniků o Velikonocích je rozhodně nepřijatelné pro 27 % zaměstnavatelů, zatímco rozhodně pro je jich jenom sedm procent. Celkově jsou ale oba tábory vyrovnané, když spíše proti je pětina a spíše pro dvě pětiny respondentů (a zbylých sedm procent je nerozhodnutých).
::
Předvýběr.CZ je česká personální společnost, která působí na trhu od roku 2008. Soustředí se na předvýběr vhodných kandidátů, kdy oslovuje uchazeče přes online pracovní portály, online databáze, rozsáhlou interní databázi kontaktů a sociální sítě. O kvalitní vyhledávání a relevantnost kandidátů se stará 30 zaměstnanců pracujících v pražské centrále a v regionálních kancelářích na Vysočině, v Brně a v Ostravě. Personální agentura je generálním partnerem klubu Předvýběr.CZ Florbal Mladá Boleslav, partnerem fotbalového klubu FC Vysočina Jihlava a generálním partnerem Bike Maratonu Kněžice. Podporuje činnost Nadačního fondu Toník a spolku Dobré víly.