Praha (Pressweb) - Ekonomické ukazatele slibují rychlé oživení ekonomiky. Tomu se musí přizpůsobit i výroba palet. Vědí to výrobci i zákazníci. Nikdo nemá rád, když na objednávku dlouho čeká. Výrobní proces určitou dobu trvá, proto je nutné zajistit zásobu dřeva, vysušit ho a opět spustit výrobní linku. Budete chtít palety jen pro tuzemský trh nebo pro Evropu. Palety, které se opakovaně využívají na evropském trhu, musí být označeny značkami EUR nebo EPAL. Pokud nejsou, výrobce i obchodníci porušují předpisy. Na trhu se objevují také falešné europalety.
Výroba palet podléhá české i mezinárodní normě
Výroba palet probíhá podle dokumentace odpovídající české i mezinárodní normě. Paleta prostá se značkou EUR má rozměry 1200 x 800 x 144 milimetrů a vysokozdvižný vozík ji může nabírat ze všech čtyř stran, tedy je čtyřcestná. Je z kvalitního jehličnatého nebo listnatého dřeva, použitá prkna (přířezy a svlaky) a také špalíky musí mít obsah vody do 22 procent. Důležité je, aby dřevo nebylo poškozené hnilobou nebo plísněmi. Jednotlivé dřevěné díly jsou spojeny 78 speciálními hřebíky. Výroba palet podléhá licenci, kterou uděluje například národní dopravce – člen mezinárodní železniční unie.
Pro přepravu je důležitá nosnost palety
Určitá část palet pendlujících po Evropě nese značku EPAL. Výroba palet s touto značkou odpovídá standardům EUR palet, ale jejich výrobu schvaluje mezinárodní paletová asociace (European Pallet Association). Europalety musí odolat i zátěžovým testům. Tuhost palety se prověřuje opakovaným pádem na roh a zkoumá se i odolnost proti odtržení přířezu. Pro přepravu je důležitá také nosnost palety. Jedna musí unést 1 000 kilogramů, pokud je zátěž libovolně umístěna, ale také až 4 000 kilogramů, což je maximální zátěž spodní palety při uskladnění tří palet na sobě s břemenem rovnoměrně a celistvě rozloženým.