Praha (Pressweb) - Když se řekne paleta, většinou to znamená, že jde o EUR paletu neboli europaletu. Její výroba musí splňovat podrobná kritéria, která jsou obsažena v české i mezinárodní normě. Tato standardní paleta se skládá z 11 prken neboli přířezů a svlaků, 9 špalíků a vše je spojeno 78 speciálními hřebíky. Dřevo může být jehličnaté nebo listnaté, bez známek hniloby či plísní o maximální vlhkosti 22 procent. Nosnost standardní palety je až 2000 kilogramů, pokud je zátěž rovnoměrně rozložena po celé podlaze palety a doléhá na ni plnou plochou. Existuje i výroba atypických palet, jejichž parametry si zadává klient.
Výroba atypických palet na základě přání a požadavků zákazníka
Výroba atypických palet nepodléhá normě a záleží jen přání zákazníka a jeho požadavcích. Většinou jde o jednorázové palety na speciální zboží nebo jednotlivé stroje. Ložná plocha nemusí být například z jednotlivých přířezů, ale z celistvé dřevotřískové desky. Jsou i palety, které mají jen jednu – ložnou plochu a chybí jim podlahová, nebo je počet přířezů menší, což znamená, že mezi prkny je větší prostor. Výroba atypických palet se týká i změny rozměrů. Standardní paleta má rozměry 1200 x 800 x 144 centimetrů, ale zákazník podle velikosti stroje či jiného zboží vyžaduje rozměry jiné.
Atypické palety nemusí být nijak označeny
Výrobci tzv. europalet či standardních musí mít pro použití v Evropě povolení národní železniční společnosti, která je členem Mezinárodní železniční asociace UIC. Pro takové palety slouží označení EUR. Licenci na výrobu standardních palet uděluje i mezinárodní paletová společnost a toto označení má zkratku EPAL. Výroba atypických palet nepodléhá žádné z licencí a palety nemusí být nijak označeny. Výrobou tohoto sortimentu se zabývá také Europal Tůmovka z Kojetic u Prahy. S jejich produkcí má firma dlouholeté zkušenosti a atypické palety zhotovuje zejména pro zákazníky z Prahy a Středočeského kraje