Praha (Pressweb) - Kdyby se někdo v televizní soutěži zeptal účinkujících, která položka je při přepravě zboží nejdůležitější, nejčastější odpověď by asi byla – palety. Možná by účastníci soutěže hádali také na kamion, silnice či železnice, ale první zmíněná odpověď by asi byla nejblíže pravdě. Tato transportní podložka skutečně ovlivnila dopravu v posledních několika desetiletích. V podstatě jednoduchý nápad vytvořit podložku, na kterou se dá naskládat zboží a využít tak bezezbytku ložnou plochu železničního vagonu, odstartoval významnou éru v dopravě. Nápad ze železnice se ujal i v silniční dopravě a z palety se stal fenomén.
Palety ovládly železnici i silnici. Kdy vtrhnout do lodní přepravyv?
Rozšíření palety i na lodní dopravu brání odlišné měrné soustavy v Evropě a USA. Největší společnosti, které vyrábějí lodní kontejnery, používají angloamerické míry, palety s evropskými mírami se proto do kontejneru nehodí. Ale dopravci se domnívají, že i to se brzy změní. Výhody palet, které obíhají celou Evropu a Asii, zřejmě donutí výrobce kontejnerů, aby přizpůsobili jejich rozměry. Standardní euro paleta má rozměry 1200 x 800 x 144 milimetrů, váží zhruba 20 kilogramů a je vyrobená ze smrkového nebo listnatého dřeva.
Normované palety mají označení EUR nebo EPAL
Železnice, která stála u zrodu palety, má pořád co mluvit do celého paletového oboru. Licenci k jejich výrobě udělují národní železniční dopravci, kteří jsou členy Mezinárodní železniční unie (UIC). Dalším poskytovatelem licencí je sdružení EPAL neboli mezinárodní paletová organizace. Výrobky označené jako EUR nebo EPAL se vyrábějí podle stejné mezinárodní normy. Normovaná paleta se skládá z 11 prken, 9 špalíků, které mohou být z dřevotřísky, a 78 speciálních hřebíků. Je vyrobená tak, aby ji mohl vysokozdvižný vozík nabrat vidlemi ze všech čtyř stran.