Praha (Pressweb) - Vzpomene si někdo, jak se převáželo zboží před desítkami let? Na korbu auta se nosil pytel po pytli, zboží bylo v různých bednách, které se nakládaly ručně. Bylo to pomalé a drahé. Všechno změnily až palety. Původně byly určeny pouze pro železniční dopravu. Tomu odpovídaly i rozměry, aby se maximálně využila ložná plocha v nákladním vagónu. Transportní dřevěné podložky se nevracely, naložilo se na ně další zboží a putovaly k jinému zákazníkovi. Výzkumy ukázaly, že jejich přínos byl mimořádný. Transport zboží se zrychlil a byl efektivní.
Výroba palet – výrobci garantují stejné rozměry, výrobu i nosnost
Na nový systém přepravy navázala výroba palet. Mezinárodní železniční unie, která vydává výrobní licenci, stanovila normy, jimiž se dodavatelé musí držet. Upravují kvalitu dřeva, maximální procento vlhkosti, rozměry prken a špalíků i počet spojovacího materiálu. Firmy tím získaly jistotu, že certifikované palety jsou stejné, mají danou nosnost a podle toho plánovaly vlastní obaly na zboží. Dnes už si nikdo nemusí lámat hlavu, jak naloží a přepraví různé zboží. Stačí vysokozdvižný vozík, který vše naloží a vyloží. Paletu může nabírat ze všech čtyř stran.
Licenci pro výrobu palet vydává železnice a Evropská paletová asociace
Výroba palet s označením EUR podléhá schválení národní železniční společností, která je členem mezinárodní železniční unie (UIC). Informuje o tom vypálené logo EUR, označení UIC, země původu a kód výrobce. Dalším znakem je identifikace IPPC, což znamená, že dřevo bylo ošetřeno přípravkem proti plísním a dřevokazným houbám. Kromě EUR palet existují palety označené EPAL, které dodržují stejné normy, ale licenci k jejich výrobě vydává národní pobočka European Pallet Association (EPAL). Hmotnost palet EUR/EPAL je 20 až 25 kilogramů, a palety se zbožím se dají ukládat tři na sebe.