Praha (Pressweb) - Myslíte si, že nadbytečné palety jsou vhodné jen jako palivo? Omyl. Palety jsou transportní podložky pro zboží, které se využívají opakovaně a snesou i nešetrné zacházení. Cestují po celé Evropě a začínají být populární i v zámoří. Jejich výroba a distribuce však podléhá přísným pravidlům. Schvalovat výrobu může jen národní železniční společnost, která je členem Mezinárodní železniční unie (UIC), případně European Pallet Association (EPAL). Příslušné normy stanovují například rozměry transportní podložky, charakter i počet spojovacího materiálu a také vlhkost dřeva.
Palety – jejich výroba podléhá normě
Standardní palety mají rozměry 1200 x 800 x 144 milimetrů, jsou čtyřcestné, tedy, že vysokozdvižný vozík je může nabírat ze čtyř stran. Mohou být z listnatého i jehličnatého dřeva. To nesmí být zasaženo plísněmi či dřevokaznými houbami. Jeho vlhkost nesmí převýšit 22 procent. Norma stanovuje i rozměry i počet jednotlivých dílů. Palety se skládají z 11 přířezů, 9 špalíků a 78 speciálních hřebíků. Jedinou výjimkou z požadavků na dřevo jsou špalíky, které mohou být i z dřevotřísky. Je také stanoveno, u čeho a kde musí být zkosené hrany.
Europal palety vyrábí i vykupuje
<Palety byly původně určeny pro železniční přepravu, jejich rozměry proto odpovídají rozměrů železničního vagónu, aby se maximálně využila ložní plocha. S tím mají problém společnosti, které chtějí zboží na evropských paletách přepravit do zámoří loděmi. Lodní kontejnery totiž vycházejí z angloamerických měr, a při ukládání palet nelze využít beze zbytku celou ložní plochu. Palety se využívají dlouhodobě a ani tmavá barva dřeva není na překážku. Jen dokládá, že podložka je už delší dobu v oběhu. Určité firmy použité palety vykupují. V Česku je to například firma Europal Tůmovka, která palety nejen vykupuje, ale i vyrábí.