Mnichov (Pressweb) - Lepší sedačky, snadnější obsluha, méně zdrojů závad – jízdy autem se staly pro děti v minulých letech zjevně bezpečnější. Rozšíření normy má nyní přinést další zlepšení pro ty, které sice odrostly košíku pro děti, ale jsou ještě příliš malé pro cestu ve směru jízdy. Ve firmě TÜV SÜD o tom diskutovali znalci z 22 zemí na zasedání „Protection of Children in Cars“, které se konalo na všeobecné téma „Úspěchy v minulosti a nové úkoly v budoucnosti“. Pořadatelé při tom kladli i zvláštní důraz na důležité zvýšení sedaček pro starší děti.
Už popatnácté se v prosinci setkali přední znalci z celého světa při akademii TÜV SÜD. Už mnoho let se shodují v tom, že menší děti by měly v autě sedět co nejdéle proti směru jízdy. Rodiče ale bohužel toto bezpečné uspořádání často příliš brzo opouštějí. Nyní bylo dosaženo významné zlepšení, řekl dlouholetý vedoucí zasedání, prof. Dr. Klaus Langwieder na zahájení ve svém zásadním projevu: Nová evropská norma ECE R129, která upravuje požadavky na moderní systém Isofix předepisuje, že děti se musejí minimálně do věku 15 měsíců přepravovat v dozadu směrovaných systémech. Tato norma („i-Size“) mimoto zaručuje snadnou montáž do patřičně upravených aut a zaručuje také zlepšenou boční ochranu. „Poprvé je tak vytvořena rozsáhlá úprava pro moderní systémy Isofix“, řekl Langwieder. Nikdo prý ale nemusí nahrazovat stávající dětskou sedačku, která je schválena podle předpisu ECE R44/03 nebo 04.
Přes 160 znalců se mimoto intenzívně zaměstnávalo takzvanými zvýšeními sedaček pro starší děti, která jsou v Německu předepsána do stáří dvanácti roků nebo výšky 150 cm a při použití bezpečnostního pásu zabraňují rizikům poranění. U těchto poměrně jednoduchých zádržných systémů, znalci zvaných „Booster“, jsou velké rozdíly. Důležité je, jestli jsou nebo nejsou kombinovány s opěradlem sedadla. Takové není předepsáno. Prof. Langwieder a ostatní specialisté doporučovali ale odpovídající přepracování schvalovacích pravidel pro boostery a zlepšené pokyny pro používání.
Očekávaná změna chování mobility, například kvůli sdílení aut (Car Sharing), automatizované jízdě a novým konceptům taxi, přináší zcela nové výzvy pro vývojové koncepty a marketing pro bezpečnost dětí. Zřeknutí se vlastního auta by mohlo vést i k nezakoupení vlastní dětské sedačky. Mimoto není pro rodiče často braní vlastních, vhodných sedaček praktické. Zpráva z USA ukázala, že při každé jízdě v cizím vozidle není pro dítě k dispozici vhodné zádržné zařízení, a pro rodiny s více dětmi už vůbec ne. Podle názoru znalců se to týká i Evropy a jiných zemí.
Jako vždy se mezinárodně nejvýznamnější konference o bezpečnosti dětí zabývala i stále zlepšenou testovací metodou. Patří k tomu dětské figuríny dummies, které jsou stále více podobné člověku, a zlepšené simulační metody (modely lidí). V doplňkovém workshopu vznikla intenzivní, mezinárodní obecná výměna zkušeností o dětech v silničním provozu, dopravní výchově a o sociálně kulturních vlivech na rizika úrazů. Cílem bylo nalézt a prakticky realizovat další podněty pro účinná zlepšení bezpečnosti.