Praha/Mnichov/Berlín (Pressweb) - Již tak vysoká úroveň bezpečnosti užitkových vozidel v Německu se dále zlepšuje. To ukazují výsledky pátého TÜV Reportu Užitková vozidla, který představil svaz TÜV e.V. (VdTÜV). Hlavní přezkoušení (HP) absolvovalo bez závad více vozidel, zároveň mírně stoupl počet nákladních vozidel s malými závadami. Těžké váhy nad 18 tun mají z hlediska bezpečnosti náskok. První hlavní přezkoušení (HP) po roce zvládne napoprvé bezmála 88 procent vozidel. Ovšem celkově 20 procent nákladních vozidel propadne z důvodu značných nedostatků. Poprvé jsou ve zprávě i přívěsy a návěsy. Zde jsou na tom naopak lépe lehčí modely.
„Na bezpečnost užitkových vozidel v Německu se klade velký důraz, to ukazuje nový TÜV Report Užitková vozidla zcela jasně,“ říká Dieter Roth, Senior Manager Truck Services z TÜV SÜD. A to při průběžně rostoucích kilometrových výkonech – aktuální průměr činí 124 000 kilometrů za rok. Právě nejtěžší vozidla s největším zatížením jsou na tom rok od roku lépe. „Důvodem je především to, že provozovatelé vsadili na komplexní údržbu,“ zdůrazňuje Roth. Na smlouvy o údržbě sází stále více manažerů vozových parků s vozidly v různých hmotnostních třídách. To vesměs vede ke zlepšení. Celkově zvládá HP zcela bez závad více vozidel: po jednom roce 86,4 procenta. Obdobný stav je i po pěti letech: 65,7 procenta. U pětiletých kontrol však tentokrát dochází k lehkému nárůstu o 0,1 procentního bodu u lehkých závad. Celkově 20 procent nákladních vozidel nezvládne kontrolu napoprvé z důvodu značných nedostatků. Pozitivní je proti tomu pokles průměrného podílu podstatných závad u vozidel starších 60 měsíců, které HP nezvládnou napoprvé: 18,8 procenta. Dieter Roth dodává: „Úroveň bezpečnosti se dále zlepšila – to je jasný signál, že krátké intervaly mezi hlavním přezkoušením a bezpečnostní kontrolou jsou absolutně potřebné.“
Poprvé byly zvlášť sledovány výsledky HP u přívěsů a návěsů od 3,5 tuny. Zde se lehčí vozidla do 10 tun obecně ukazují v lepším stavu. Bezmála 86 procent vozidel obstojí v testech v rámci hlavní prověrky po jednom roce napoprvé bez závad. Těžké váhy jsou v prvním roce s 87,5 procentem dokonce ještě trochu lepší, poté ale výrazně klesají oproti lehčím trajlerům. Průměrné podíly závažných závad po pěti letech: 19,8 procenta oproti 22,2 procenta u trajlerů s celkovou hmotností vyšší než 10 tun.
Více údržby a vyšší kvalita celkově přispívají k větší bezpečnosti
Pohled na hmotnostní třídy v TÜV Reportu Užitková vozidla vypadá jinak: vysoké kilometrové výkony a zatížení díky systému Stop-and-Go způsobují u lehkých nákladních vozidel mezi 3,5 a 7,5 tunou i nadále problémy především na hnacích hřídelích, chybějící péče ze strany vlastníků nebo řidičů způsobuje vysoký podíl výpadků u světel. Především se nedbá na osvětlení, podíl závad na tlumených světlech činí již u jednoletých bezmála 3 procenta. Ale i zde existují zlepšení: 84,6 procenta zvládá prověrku TÜV po jednom roce bez závad, po pěti letech je to ještě 60,8 procenta. Důvodem je dle VdTÜV kvalitativní zlepšení ze strany výrobců.
Zlepšení je i ve třídě 7,5 až 18 tun. Bezmála 83,5 procenta vozidel projde hlavní prověrkou po prvním roce. Po 5 letech a průměrně 175 000 kilometrech je to ještě 64,6 procenta. Stejně jako u lehčích modelů i zde platí, že extrémně vysoký kilometrový výkon, nedbalí vlastníci, nevyškolení nebo nedbalí řidiči například způsobí více rozbitých žárovek, než kolik činí průměr. V této třídě také poprvé získá plaketu méně vozidel s malými závadami. Obzvláště nápadný je podíl netěsností oleje. Již po jednom roce zaznamenáváme netěsnosti u 1,7 procenta vozidel. Problémy jsou i u výfukových potrubí – zde podíl po pěti letech činí 1 procento. Oproti tomu jsou lehká zlepšení u brzdových bubnů a kotoučů. I přes enormně vysoký kilometrový výkon vznikají závady pouze průměrně často – podíl po pěti letech činí 2,1 procenta. Bubny a destičky jsou tedy i po pěti letech ještě ve skoro 98 procentech případů v pořádku.
Bezmála 88 procent vozidel projde HP po jednom roce a průměrně 98 000 kilometrech napoprvé, po pěti letech a 364 000 kilometrech na tachometru pak ještě dobrých 66 procent. Nejtěžší vozidla zvládají prověrku TÜV ze všech nejsnáze. Ubývá i závad na kloubech řízení na většinou dvou řízených nápravách. Pouze závady na systému směrových světel u tří- až čtyřletých vozidel činí potíže. Jinak se těžké váhy ukazují v porovnání v tom nejlepším světle: především tlumená světla jsou s podílem závad 1,3 procenta reklamována podstatně vzácněji než v jiných třídách. Málo závad se vyskytuje také u brzd. U starších modelů nad pět let způsobují problémy pouze úniky oleje.
S bezmála 1,2 milionu analyzovaných hlavních prověrek (HP) od ledna 2015 do prosince 2016 je každoročně vydávaný TÜV Report Užitková vozidla největším nezávislým rádcem pro koupi ojetého užitkového vozidla. Podíly závad ukazují, která vozidla se dlouhodobě drží nejlépe. Čísla znázorňují, že ve věci bezpečnosti mají náskok především nákladní vozidla, jejichž držitelé sází na pevné smlouvy o údržbě. Celkově je variant užitných nákladních vozidel tolik, že je koupě ojetého vozidla komplikovaná záležitost. Na tomto základě je pohled na intervaly údržby dobrou orientací pro koupi. Kdo chce mít jistotu, může využít odbornou pomoc – ve formě kontroly v servisním středisku TÜV SÜD. Odborníci prověří vozidlo a vyhotoví obsáhlou kontrolní zprávu.
Kompletní „Report TÜV Užitková vozidla 2017“ je k dispozici ke stažení na https://www.vdtuev.de/news/nutzfahrzeug-report-2017.
Další informace k TÜV SÜD na www.tuv-sud.cz.
Upozornění pro redakce: Obrázek je k dispozici ke stažení v databázi obrázků pod rubrikou „Media“: https://www.tuv-sud.cz/cz-cz/sekce-pro-tisk-a-media/fotogalerie?section=...